Lösningar

Prisjämförelse: Mobila växlar & molnväxlar (2018 uppdatering)

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Så du har ett projekt framför dig. Du letar efter en mobil växel eller molnväxel. Kanske du undrar vad skillnaden är mellan dessa två?Eftersom detta beslut kommer att påverka din produktivitet och lönsamhet under de kommande åren är det viktigt att ta en närmare titt.

Men först lite bakgrund.

Den här artikeln kom ut först februari 2017 och jag skrev den för att jag ville skriva av allt jag hade i huvudet. För att när vi träffar företag och pratar om en mobil växel får vi oftare frågan hur mycket surf som ingår, och sällan ställs frågan om viktiga växelfunktioner som ditt företag behöver.

I takt med att artikeln har vuxit i popularitet har jag gjort mitt bästa för att hålla den uppdaterad.

Mitt mål är att så exakt som möjligt återspegla nuläget, så att du på ett värdefullt sätt kan förenkla din jämförelse mellan de många olika alternativen som finns där ute.

Jag har granskat operatörernas produktblad och prislistor. Ett par av dem har jag ringt för att fråga vad som ingår. Men priser och villkor är dynamiskt. Det kan ändras med kampanjer eller annat.

Och för din information; Telekompaniet har jobbat med telefoni i över två decennier. Vi har över 600 kunder som litar på oss för deras kommunikation, så vi kan hjälpa dig.

Men för att vara rättvis har du andra alternativ som vi kommer att gå igenom. För att du ska kunna sätta allting i rätt sammanhang är artikeln strukturerad på följande sätt.

Först finner du en förklaring för vilka växelplattformar olika leverantörer använder och vad du får. Sen en prisjämförelse och hur det kan se ut för olika företagstyper.

Låt oss börja gräva.

Mobil växel vs molnväxel: Vad är skillnaden?

För ett par år sedan drev Tele2 en väldigt aggressiv annonskampanj för att promota deras mobil växel. I den lösningen kunde du bara ha mobiler och du var tvungen att portera alla dina mobilabonnemang till Tele2.

Den lösningen heter Tele2 Växel Mobil.

Jag vågar säga att den största skillnaden mellan en mobil växel och molnväxel ligger i hur operatörer har valt att marknadsföra sina tjänster.

För att oavsett hur du än vrider och vänder på det så kommer du att använda GSM-nätet när du ringer från en mobil, och om du ska administrera din växel använder du internet.

I en modern molnväxel kan du blanda fasta telefoner, softphone (telefon i datorn) och mobiler. Förutom samtalsinspelning, statistik och smarta grupper, klarar en molnväxel även av mer avancerade funktioner. Som att exempelvis interageras med ditt CRM-system eller göra uppslag på inkommande samtal från hitta.se eller liknande tjänster.

Något förenklat nu, sammanfattningsvis kan vi säga att till skillnad mot hur vissa operatörer valt att paketera sina tjänster, så finns det ingen skillnad mellan en mobil växel och molnväxel.

Växelplattformar olika leverantörer använder

Det är få företag som bygger och utvecklar sin egen växelplattform. Inte ens giganter som Telia gör det.

Idag är den överlägset största plattformen i Sverige Mitels MiCloud Telepo.

Telia, Tele2 och Tre använder den plattformen. Men även iCentrex, AllTele, Easy telefoni och Soluno BC (en sammanslagning av Solus BC och Uno telefoni).

Utbudet i dessa tjänster är väldigt lika, vissa lägger till lite fler funktioner, men annars skiljer de sig oftast bara i gränssnittet.

Tittar vi globalt är Broadworks en vanlig plattform bland operatörer. Sedan starten 1998 har Broadworks köpt upp ett gäng företag, och 2018 blev de uppköpta av Cisco.

Vänder vi blicken till mindre uppstickare hittar vi Advoco NetPBX, som erbjuds av Dialect och Wx3.

På Telekompaniet använder vi Asterisk, ett ramverk som bygger på öppen källkod. Den finns installerad i 170 länder och används av allt ifrån världens största företag till operatörer och myndigheter.

Nu vidare till själva erbjudandet och vad du som kund får.

Priset som du ser gäller per person, per månad och gäller endast för växeltjänsten. Du får räkna med att det blir högre eftersom du behöver någon typ av enhet att ringa från. Vill du använda mobilen behöver du ett mobilabonnemang. Vill du bara ringa från datorn behöver du en softphone.

Ja, du förstår poängen. Detta är normalt och något vi tar med i prissammanställningen i slutet av artikeln.

Här beskriver jag de fyra ”stora”. Telia, Tele2, Telenor och Tre.

Telia Touchpoint

Touchpoint bygger på Telepo-plattformen och är en tjänst riktad till små och medelstora företag.

Så här skriver Telia själva om Touchpoint. Det är en flexibel och prisvärd molntjänst. Den är lätt att komma igång med. Du får snabb service och det är ingen bindningstid på tjänsten.

De listar ett pris på 59 kr per person, men i deras prisvillkor för Touchpoint hänvisar de till att du måste ha Telia Företagsavtal eller Mobil Ramavtal.

Klassisk Telia.

För omfattningen av denna artikel kommer jag inte att gå igenom deras villkor, därför är det klokt att du läser på för de extra kostnader som kan tillkomma.

För att hålla det enkelt… för 59 kr per person…

Vad får du?

Du får grundläggande växelfunktioner som svarsgrupper med kö- och välkomstmeddelande. Med andra ord kan du ha flera personer i en grupp så att det ringer ut till alla samtidigt.

Till svarsgruppen ingår det en röstbrevlåda med SMS-avisering ifall du missar samtal.

Mobilappen anses vara lättanvänd och det ska vara möjligt att göra de flesta ändringar direkt i appen. För mer avancerade funktioner behöver du använda webbgränssnittet.

Det finns en rad tilläggsfunktioner du kan betala extra för, men som vi tycker är grundläggande funktioner som bör ingå.

Detta inkluderar:

  • Linjestatus (vem är ledig eller upptagen)
  • Hänvisning (besked om att du gått för dagen eller är på semester)
  • Fasta telefonnummer till svarsgrupper (detta borde ingå när du väljer till extra svarsgrupper)
  • En sammanhängande nummerserie till hela företaget (kostar olika om du ska 10- eller 100-nummerserie)
  • Samtalsstatistik på grupp och individnivå
  • Det klassiska menyvalet där den som ringer in får valet att välja vilken avdelning man ska hamna hos
  • Konferens (klarar max 20 personer)

Sen finns tilläggstjänster det är rimligt att betala extra för.

Detta inkluderar:

  • Extra svarsgrupper
  • Softphone (telefon i din dator)
  • IP-telefon, en hårdvarutelefon du kan ha på ditt skrivbord
  • Telefoniststöd (en typ av applikation för att enklare hantera samtal via datorn)

Telia har också en molnväxel de kallar för Touchpoint Plus. Lite förvirrande, men det är lösningen för större företag. Du kan välja mellan tre olika paket och till det finns två olika telefonipaket.

Min tolkning är att den inte är lika anpassningsbar, vilket jag tycker är en miss när man riktar produkten mot större företag.

Produktinformation: Telia Touchpoint

Telia Centrex

Telia Centrex är en annan molntjänst från Telia och utan tvekan Sveriges största växeltjänst 2010. Här kan du blanda mellan olika anknytningstyper. Mobil, IP och fast – som kräver en analog telefon. Det gamla hederliga sättet.

Centrex är vanligt i offentliga verksamheter. Det är en plattform utvecklat av Trimum, en svensk telekomtillverkare och kanske den mest okända.

Telekom idag skriver att gissningsvis var Telia den enda kunden Trimum hade, och som nu är uppköpta av ett danskt företag.

På senare år har Centrex fått ett ansiktslyft, men det är inte den växeltjänst som Telia själva pushar för längre. Om Telia var mitt val skulle jag ha kört på Touchpoint.

Produktinformation: Telia Centrex

Tele2 Växel – Mobil och Allround

Tele2 Växel bygger på Telepo-plattformen och kommer i två versioner.

Mobil och Allround.

Som namnet avslöjar är Allround en mer komplett växellösning. Mobil är en ren mobil växel med färre funktioner och du kan inte ha fasta telefoner.

Vad får du?

Tele2 listar Mobil med ett pris på 49 kr per månad. Kostar lite mindre än Telias Touchpoint, men med samma frånvaro av viktiga växelfunktioner.

Du kan förstås, precis som med Telias lösning, betala extra för tillägg du behöver.

Tittar vi på Allround och vilka funktioner som ingår är det en mer komplett lösning. Men tyvärr framgår det inte hur mycket den kostar.

Sammanfattat är lösningarna från Telia och Tele2 snarlika.

Produktinformation: Tele2 Växel Mobil

Telenor One

Telenors mobil växel bygger på Broadsoft och poängen med Telenor One är att du bara ska behöva en telefon. Din mobiltelefon.

Till den kan du koppla tre telefonnummer. Ett mobilnummer, fastnätsnummer och internt kortnummer.

Trots huvudsyftet med produkten, är lustigt nog fastnätsnummer till mobilen ett tillval utöver grundpaket.

Det kostar alltså extra.

Med Telenor One kan du inte ha en fast telefon, men softphone finns som tilläggstjänst.

Vad får du?

I grundpaketet ingår det en svarsgrupp med menyval och köhantering. Det ingår fem svarsagenter, vilket betyder att fem personer kan vara med i en grupp. Det räcker oftast för de allra minsta företagen och finns behovet kan du öka med fler agenter som då kostar extra per månad.

Max antal agenter per gruppnummer är 20. Kan vara en viktig detalj att känna till i vissa sammanhang.

Telenor One har i jämförelse med Telia och Tele2s mobil växel inte lika många funktioner.

Och som jag nämnde ovan är fastnätsnummer till mobilen en tilläggstjänst, vill du kunna visa ditt fastnätsnummer vid utgående samtal behöver du betala extra för det som ett tillval.

Produktinformation: Telenor One

3FrontOffice

3FrontOffice är den nya växeln från Tre.

Innan de bytte till Telepo-plattformen hette den tidigare växel – 3Växel, ett tydligare produktnamn, men med sämre funktionsutbud.

3FrontOffice säljs i tre olika paketeringar. Small, Medium och Large.

Varje paket ska vara anpassat utefter en storlekskategori, från enmansföretagaren till det större företaget med flera hundra anställda. Alla paket kan användas med softphone i datorn, men bara de två större paketen har stöd för fasta IP-telefoner.

Vad får du?

Det beror på vilket paket du tittar på. Men låt oss välja det största paketet, 3FrontOffice L. Den listas för 69 kr per månad och som standard ingår det tre svarsgrupper och menyval.

Tre är lite generösare än Telia och Tele2. De bjuder på telefonkonferens och hänvisning. Det är bra.

Statistik och kalenderkoppling är tillval.

Produktinformation: 3FrontOffice

Prisjämförelser

För enkelhetens skull har jag valt att inte ta med några startavgifter och inte heller alla möjliga tillval. Som du säkert har märkt av att läsa den här artikeln är det inte en helt enkel uppgift att göra en hundraprocentig rätt jämförelse.

Och för att göra det så enkelt som möjligt för dig har jag valt att använda samma benämning för alla funktioner.

Som ett exempel ingår det video och chatt i Telekompaniets softphone, medan Telia, Tele2 och Tre har en enkel variant för att ringa och ta emot samtal. Den korrekta benämningen för vår softphone är: Softphone UC.

Ett annat exempel är att Telekompaniets inspelningsfunktion gäller för alla enheter, även när du ringer med mobilen. Med Telia och Tre ingår det med softphone och funkar bara med den. Med Tele2 behöver du Allround och inte deras tjänst Mobil som finns med i tabellen.

Värt att notera

Det ingår inte telefonnummer till svarsgrupp med Telia och Tele2. Det är tillval. Du kanske undrar varför du behöver ett telefonnummer till din svarsgrupp?

Tänk dig att du har olika avdelningar och istället för att kunden alltid ska behöva ringa in till växelnumret och navigera sig fram via menyval, kan de ringa direkt till en avdelning för att den gruppen har ett eget nummer.

Det är en sådan sak av många som vi tycker är en grundläggande funktion och som ska ingå utan extra kostnad. Därför är har vi inkluderat fastnummer med svarsgrupper när vi jämför.

En annan sak som är värd att nämna i det här sammanhanget, är att det som finns i Telekompaniets svarsgrupper, har bara Telia, Tele2 och Tre i det dyrare alternativet ACD grupper (avancerad grupp).

Avancerade grupper inkluderar ofta saker som att berätta vilken plats i kön den inringande har, beräknad väntetid, möjlighet att trycka sig ur kön för att bli uppringd eller lämna meddelande och spela väntmusik.

Eftersom temat för den här artikeln är att göra det enklare för dig, så har vi valt att jämföra vår avancerade svarsgrupp (den enda grupp vi har) med de enkla grupper som de andra erbjuder.

Bra att känna till.

Telia, Tele2 och Telenors priser är med bindningstid. Du kan välja att teckna deras abonnemang utan bindning, men då blir det dyrare.

Tre har obundet, men kommer med 3 månaders uppsägningstid.

Med Telekompaniet kommer alla tjänster och abonnemang utan bindning- och uppsägningstid. Vi tycker det är schysst när det är enkelt att ändra upp eller ner, lägga till och ta bort. När du vill – mitt i en månad, utan att det kostar extra.

Allt detta är detaljer som du bör ha i åtanke när du jämför.

Tabell för prisöverblick

Klicka här för att se bilden i större storlek (öppnas i ny flik)

jamnforelsetabell-operatorer-2018-03-mini.png

Priskällor:

Prisexempel för ett företag på 10 personer

Klicka här för att se bilden i större storlek (öppnas i ny flik)

prisjamforelse-foretag-10-personer-2018-03.png

Sammanfattning

Som du märker erbjuder de flesta samma funktioner, fast med olika paketeringar. Du har många alternativ och alla kan göra jobbet.

När de flesta erbjuder liknande funktioner är det viktigare att tänka på vem du tror kan hjälpa dig få mest nytta av din investering. Och glöm inte det finstilta.

På Telekompaniet har vi hjälpt företag som ditt i över två decennier. När vi blev egen operatör tog vi ett tydligt avstamp mot allt som heter bindning.

Våra tjänster kommer med fasta priser, helt obundet och med automatisk prissänkning. Det innebär schysstare villkor för dig – samtidigt som du får en rik uppsättning av användbara funktioner.

Redaktörsanteckning: Det här inlägget publicerades ursprungligen 27:e februari 2017 och har uppdaterats för noggrannhet och fullständighet

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.