Lösningar

Prisjämförelse: Mobil växel & molnväxel (2019 uppdatering)

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Du har ett projekt framför dig. Du letar efter en mobil växel eller molnväxel.

Kanske du undrar vad skillnaden är mellan dessa två?

Eftersom detta beslut kommer att påverka din produktivitet och lönsamhet under de kommande åren är det viktigt att ta en närmare titt.

Den bästa delen?

Mitt mål är att hjälpa dig att förenkla din jämförelse mellan de många alternativ som finns där ute. Jag har gjort mitt bästa för att hålla den här artikeln uppdaterad och relevant.

Artikeln publicerades först februari 2017 och är nu i sin tredje upplaga.

Med andra ord behöver du inte oroa dig för att läsa utdaterade saker. Allt här gäller 2019.

Jag har granskat operatörernas produktblad, prislistor och även ringt dem för att fråga vad som är vad. Utmaningen har alltid varit att villkor och priser kan ändras med kampanjer eller annat.

Men jag tror inte att priset är det viktigaste.

Inte heller hur mycket surf som ingår.

Det viktigaste med en mobil växel handlar om viktiga växelfunktioner ditt företag behöver för att förenkla processer och leverera en bättre kundupplevelse.

För att hjälpa dig att sätta allt i rätt sammanhang är artikeln strukturerad på följande sätt:

  1. Först finner du en förklaring för vilka växelplattformar olika leverantörer använder och vad du får.
  2. Sen en prisjämförelse och hur det kan se ut för olika företagstyper.

Jag rekommenderar dig att läsa artikeln från början till slut så att du förstår alla små, men viktiga skillnader mellan alternativen. Det kommer hjälpa dig att fatta ett bättre beslut.

Du kan också använda innehållsförteckningen för att navigera till de delar som intresserar dig mest.

(P.S. Vill du själv räkna på vad en mobil växel kostar kan du ladda ner offertverktyget vi tagit fram åt dig.)

Ladda ner offertverktyget för att skapa dina egna offerter och göra jämförelser

Redo? Låt oss säga igång.

Mobil växel vs molnväxel: Vad är skillnaden?

För många år sedan drev Tele2 en aggressiv annonskampanj för att göra reklam för deras mobil växel. I den lösningen kunde du bara ha mobiler och du var tvungen att flytta alla dina mobilabonnemang till Tele2.

Den lösningen heter Tele2 Växel Mobil.

I dagens moderna molnväxlar kan du blanda fasta telefoner, softphone (telefon i datorn) och mobiler.

Och utöver samtalsinspelning, statistik och avancerade grupper kan en molnväxel också integreras med ditt CRM-system eller göra uppslag på inkommande samtal från exempelvis hitta.se.

Jag vågar säga att den största skillnaden mellan en mobil växel och molnväxel ligger i hur operatörer har valt att marknadsföra sina tjänster.

För att oavsett hur du än vrider och vänder på det så kommer du att använda GSM-nätet när du ringer från en mobil, och om du ska administrera din växel använder du internet.

Sammanfattningsvis kan vi säga att till skillnad mot hur vissa operatörer valt att paketera sina tjänster, finns det ingen skillnad mellan en mobil växel och molnväxel.

Växelplattformar olika leverantörer använder

Det är få företag som bygger och utvecklar sin egen växelplattform.

Inte ens giganter som Telia gör det.

Den överlägset största plattformen i Sverige är Mitels MiCloud Telepo.

Telia, Tele2 och Tre använder den plattformen, likaså iCentrex, AllTele, Easy telefoni och Soluno BC (en sammanslagning av Solus BC och Uno telefoni).

Vissa lägger till fler funktioner men annars är utbudet i dessa tjänster väldigt lika och skiljer sig mest i gränssnittet.

Tittar vi globalt är Broadworks en vanlig plattform bland operatörer. Sedan starten 1998 har Broadworks köpt upp ett gäng företag och 2018 blev de uppköpta av Cisco.

Mobil växel från Telenor bygger på Broadworks.

Vänder vi blicken till mindre uppstickare hittar vi Advoco NetPBX som erbjuds av Dialect och Wx3.

På Telekompaniet använder vi Asterisk, ett ramverk som bygger på öppen källkod. Den finns installerad i 170 länder och används från världens största företag till etablerade operatörer till myndigheter.

Nu vidare till själva erbjudandet och vad du som kund får.

Växeltjänster gäller företagsnivå eller användarnivå.

Är det på företaget gäller det per funktion, per månad. Exempelvis svarsgrupper och menyval.

Är det på användarnivå gäller det per person, per månad. Exempelvis fastnätsnummer och tidsbestämd hänvisning.

Du behöver också ta hänsyn till att du behöver en enhet att ringa från.

Vill du använda mobilen behöver du ett mobilabonnemang. Vill du ringa från datorn behöver du en softphone. Eller om du vill ha en fasttelefon kan det tillkomma en kostnad för en bordstelefon.

Detta är något vi tar med i prissammanställningen som du hittar i slutet av artikeln.

Här beskriver jag de fyra stora; Telia, Tele2, Telenor och Tre; och Telekompaniet (det är vi 😊).

Telia Touchpoint

Touchpoint kommer i två versioner: Touchpoint och Touchpoint plus.

Den senare är lösningen för större företag och är mer anpassningsbar.

Vi har valt att fokusera på Touchpoint eftersom den riktar sig till små- och medelstora företag.

Villkoret för Touchpoint är att ditt företag har Telia Företagsavtal eller Mobilt Ramavtal.

Artikeln omfattar inte att jag går igenom detaljerna i villkoren. Överväger du Telia rekommenderar jag dig se efter för vilka extra kostnader som kan tillkomma.

Produktinformation: Telia Touchpoint

Vad ingår?

Telia börjar med att lista ett pris på 59 kr per person och en startavgift på 1 995 kr.

Det ger dig en svarsgrupp med välkomstmeddelande, schemastyrning, röstbrevlåda och kö med 1–5 platser. Med andra ord kan flera personer i samma grupp hjälpa till att svara på samtal men begränsat till max 5 samtidiga samtal.

Röstbrevlåda ingår till alla svarsgrupper och användare med SMS-avisering ifall du missar samtal.

Vad får du betala för?

Menyval kostar 99 kr och extra svarsgrupper kostar lika mycket. Önskar du ett fastnummer till ditt menyval eller svarsgrupp får du lägga till ytterligare 99 kr i månaden.

Så även om du får en svarsgrupp i grundutförandet behöver du betala för att byta svarsgruppens mobilnummer mot ett fastnummer. Lite senare beskriver jag nyttan med att ha fastnummer till dina svarsgrupper.

Det finns en rad tillgängsfunktioner du kan betala extra för men som vi objektivt tycker ska ingå, till exempel:

  • telefonnummer till svarsgrupper
  • fastnummer till kollegor
  • närvarostatus (vem är ledig eller upptagen)
  • hänvisning (besked om att du gått för dagen eller är på semester)

Vad gäller hänvisning och närvarostatus tilldelas det alltid alla användare. Alltså av eller på för alla på företaget. Det är ett tillval på 10 kr per person.

Har du kollegor på företaget som vill använda en bordstelefon tillkommer 29 kr per användare och vill du ha ett fastnummer får du lägga på ytterligare 39 kr.

Det finns ett tillval för telefonkonferens på 59 kr för upp till 10 deltagare. Håller du konferenser för fler än så får du betala ytterligare 39 kr för 10 extra deltagare. Detta är en kostnad på företagsnivå.

Vad går inte att göra?

Följande funktioner erbjuds inte:

  • Inspelning av samtal
  • Kalenderintegration (att ditt telefonnummer automatiskt hänvisas via din kalenderstatus)
  • Fax via mejl
  • Obegränsat surfpaket finns inte

Tele2 Växel – Mobil och Allround

Tele2 Växel kommer i två versioner: Mobil och Allround.

Mobil riktar sig till företag med ett enkelt behov. Allround till företag som kräver fler funktioner.

Som namnet avslöjar är Allround en mer komplett växellösning och mobil är en hundraprocentig mobil växel (inga fasta telefoner eller softphones).

Eftersom Mobil och Allround egentligen är samma lösning men den senare mindre begränsad har vi därför valt att fokusera på Allround.

Produktinformation: Tele2 Växel Allround

Vad ingår?

För en startavgift på 5 999 kr får du med Allround: fastnummer, ett menyval, en svarsgrupp med kö, talad hänvisning, chatt och möjlighet att spela in samtal via softphone (kräver tillval).

Tidsbestämd hänvisning och telefonkonferens ingår, även fastnummer. Det är bra.

Vad får du betala för?

I växeln kan du ha tre olika användartyper: mobil, fast (IP-telefon) eller softphone. Varje användare kostar 89 kr och du kan kombinera mellan dessa tre alternativ.

Grundläggande statistikfunktion kostar 299 kr och det avancerade alternativet 599 kr.

Vill du ha konferens möjlighet får du betala 299 kr för upp till 20 platser. Precis som med Telia är detta en kostnad på företagsnivå.

Vad går inte att göra?

Inspelning funkar bara via softphone och ljudfiler lagras lokalt.

Telenor One X

One X är Telenors nya molnväxel.

Varken One X och One (den äldre versionen) har stöd för fasta telefoner däremot softphone.

Och vid jämförelse med One erbjuds inte statistik längre, annars finns inga nämnvärda skillnader i funktionsutbudet mellan dessa två. Den märkbara skillnaden är prissättningen.

Telenor gör ingen skillnad på om du är ett litet eller stort företag. Det är samma lösning oavsett vad. Det är bra.

Produktinformation: Telenor One X

Vad ingår?

Med Telenors företagsabonnemang ingår Telenor One X.

Det vill säga att för användare i växeln behöver du inte lägga till ett pris per person som med Telia, Tele2 och Tre. Du räknar bara på priset för mobilabonnemanget.

I det här grundutförandet får du däremot bara en mobilapp och en enklare datorklient (softphone).

Du kan givetvis uppgradera med funktioner du får betala extra för och som gör tjänsten mer användbar, som fastnummer till användare och tidsbestämd hänvisning.

Vad får du betala för?

Vill du ha lite mer funktionalitet i din växeltjänst kan du lägga till fastnummer för 29 kr och hänvisning för 19 kr.

I den förra lösningen ingick dessa funktioner i grundutförandet.

Fördelen med den nya lösningen är att du kan spara in lite på månadskostnaden om du anser att du inte behöver dessa funktioner.

Menyval kostar 199 kr och svarsgrupp 99 kr och till skillnad mot Telia ingår fastnummer till svarsgrupper.

Telefonkonferens kräver tillvalet: samarbetspaket, vilket är en nyhet i den nya lösningen och ger dig förutom softphone även möjlighet till chatt, videomöten, telefonkonferens och skärmdelning.

Samarbetspaketet kostar 99 kr.

Vill du spela in talsvarsmeddelanden görs det via en extern leverantör till en kostnad för 4000 kr för 2 meddelanden. Talsvar är exempelvis meddelandet de inringande får höra när växeln är stängd eller välkomstmeddelandet när det är öppet.

Telenor verkar vara den enda som inte inkluderar talsvarsmeddelanden som en del av ett menyval.

Vad går inte att göra?

Följande funktioner erbjuds inte:

  • Inspelning av samtal
  • Statistik
  • Kalenderintegration (att ditt telefonnummer automatiskt hänvisas via din kalenderstatus)

3FrontOffice

3FrontOffice är den nya växeln från Tre.

Innan de bytte till Telepo-plattformen hette den tidigare växeln – 3Växel.

3FrontOffice säljs i tre olika paketeringar. Small, Medium och Large.

Varje paket ska vara anpassat utefter olika storlekskategorier, från enmansföretagaren till det större företaget med flera hundra anställda. Alla paket kan användas med softphone i datorn men bara de två större paketen har stöd för fasta IP-telefoner.

Vad ingår?

Det beror på vilket paket du tittar på.

Vi har valt ut 3FrontOffice L för att den är mest komplett.

Tre är generösare än Telia och Telenor. I grunden ingår det tre svarsgrupper och ett menyval inklusive fastnummer och konferenstjänst.

Fastnummer är inkluderat med svarsgrupper. Tidsbestämd hänvisning och telefonkonferens ingår. Det är bra.

Produktinformation: 3FrontOffice

Vad får du betala för?

3FrontOffice L börjar från 69 kr per månad per användare.

Kalenderkoppling har en engångskostnad på 495 kr (Exchange) och 4000 kr (Google) och kostar löpande 29 kr per användare.

Enklare statistik får du betala 400 kr för och den avancerade 800 kr. Fastnummer till användare kostar 29 kr.

Vill du koppla in en fast IP-telefon kan du använda dig av en softphone-licens för 40 kr.

Vad går inte att göra?

Inspelning funkar bara via softphone och ljudfiler lagras lokalt.

Telekompaniet

Telekompaniets moln, mobil växel är lika anpassningsbart för det lilla företaget som för det jättestora. Det görs ingen skillnad med olika paket och nivåer.

Svarsgrupper har avancerade funktioner som att berätta vilken plats i kön den inringande har, beräknad väntetid, möjlighet att trycka sig ur kön för att bli uppringd eller lämna meddelande.

Vad ingår?

Växeltjänsten ingår i mobilabonnemanget.

I grundutförandet får du ett fastnummer, tidsbestämd hänvisning och varje person får ett personligt konferensrum med obegränsat antal deltagare.

Enklare statistik ingår och fastnummer till både menyval och svarsgrupp.

Du kan använda en fasttelefon för din användare utan att det kostar extra.

Vad får du betala för?

Vill du att din hänvisning synkas automatiskt mot din kalender kan du lägga till kalenderintegration för 19 kr. Softphone kostar 39 kr och en delad röstbrevlåda 19 kr.

För samtalsinspelningar betalar du 70 kr och det funkar på alla enheter, även mobilen.

Du kan välja att spela in alla samtal automatiskt, enstaka samtal eller alltid när du väljer en viss profil. Samtal sparas 24 månader i molnet. Inspelade samtal hittar du i mobilappen eller kan söka efter dem genom att logga in på din användare i webben.

Menyval och svarsgrupper kostar 300 kr. Avancerad statistik får du för 100 kr.

Vad går inte att göra?

Obegränsat surfpaket finns inte.

Telia Centrex

Telia Centrex är en annan molntjänst från Telia och utan tvekan Sveriges största växeltjänst 2010. Här kan du blanda mellan olika anknytningstyper: mobil, IP och fast – som kräver en analog telefon – det gamla hederliga sättet.

Centrex är vanligt i offentliga verksamheter. En plattform utvecklat av Trimum, en svensk telekomtillverkare och kanske den mest okända.

Telekom idag skriver att gissningsvis var Telia den enda kunden Trimum hade, och som nu är uppköpta av ett danskt företag.

På senare år har Centrex fått ett ansiktslyft men det är inte den växeltjänst som Telia själva pushar för längre. Om Telia var mitt val skulle jag ha kört på Touchpoint.

Produktinformation: Telia Centrex

Varför behöver du ett fastnummer till dina svarsgrupper?

Tänk dig att du har olika avdelningar och istället för att kunden alltid ska behöva ringa in till växelnumret, och navigera sig fram via menyval, kan de ringa direkt till en avdelning.

Det skulle kunna vara att ekonomiavdelningen vill dela ut sitt gruppnummer till leverantörer. Det kan definitivt vara säljavdelningen som vill marknadsföra ett eget nummer. Och så vidare…

En sådan här sak, bland mycket annat, tycker vi är en grundläggande funktion som bör ingå utan extra kostnad.

Prisjämförelser

För enkelhetens skull har jag valt att inte lista alla möjliga startavgifter. Inte heller tagit med alla tänkbara tillval som finns.

Du har säkert märkt att det inte är en helt och hållet enkel uppgift att göra en fullständig jämförelse.

Och med anledning av att jag vill göra det så simpelt som möjligt för dig har jag använt samma benämning för alla funktioner.

Exempelvis är den korrekta benämningen för vår softphone: Softphone UC (Unified Communications) och Telenors: Samarbetspaket.

I både vår och Telenors softphone ingår det video och chatt, medan Telia, Tele2 och Tre har en enkel variant för att ringa och ta emot samtal.

Vad har vi att säga om utbildningar?

Vissa erbjuder halv- eller heldag. Andra erbjuder det per funktion eller på användarnivå. Telia som ett exempel begränsar hjälp vid driftsättning och inställningar för upp till tre användare. Ytterligare hjälp kostar extra.

När det kommer till utbildningar är det både högt och lågt och även mixat. Ingen baslinje. Så för enkelhetens skull har vi listat grundutbildningen alla erbjuder. Vill du se alla alternativ titta på priskällorna vi refererar till.

Det finns en annan sak som är värd att nämna i sammanhanget.

Det som finns i Telekompaniets svarsgrupp har bara Telia, Tele2 och Tre i det dyrare alternativet ACD grupper (avancerad grupp).

Men eftersom temat för den här artikeln är att göra det enklare för dig, har vi valt att jämföra vår avancerade svarsgrupp med de enkla grupper som de andra erbjuder.

Slutligen, priser kan ändras med tidsbegränsade rabatter. Vi har gjort vårt bästa för att tillhandahålla korrekta priser vid publiceringstillfället.

Värt att notera om mobilabonnemang

Priserna du ser med Telia, Tele2, Telenor och Tre är med bindningstid på 24 månader.

Vi har valt att göra så eftersom det är priserna de skyltar med och för att många företag binder upp sig, även när de inte behöver.

För ungefär 50 kr extra i månaden kan du få mobilabonnemang utan bindningstid.

Med Telekompaniet har varken tjänster och abonnemang någon bindnings- eller uppsägningstid.

Det går att ändra uppåt eller neråt, lägga till och ta bort – när du vill – även mitt i en månad, utan att det kostar extra.

Tabell: Prisöverblick

2019-04-26-jamnforelsetabell-operatorer
Öppna i större upplösning

Priskällor:

Prisexempel: Företag med 10 personer

Ett exempel för ett företag med grundläggande behov och 10 anställda.

Uppsättning:

  • Ett menyval och en svarsgrupp med fastnummer
  • En delad röstbrevlåda
  • Statistik bas*
  • Telefonkonferens
  • Fastnummer och tidsbestämd hänvisning till användare
  • 5 softphone användare
  • Surfpaket från 5 GB till närmast möjliga

* Telenor erbjuder inte statistik.

2019-04-26-prisexempel-foretag-10-personer
Öppna i större upplösning

Prisexempel: Företag med 20 personer (blandad surf)

Här är ett exempel på ett företag med 20 anställda som har blandad surf och behov av mer avancerad statistik och två svarsgrupper.

Uppsättning:

  • Ett menyval och två svarsgrupper med fastnummer
  • En delad röstbrevlåda
  • Avancerad statistik*
  • Telefonkonferens
  • Fastnummer och tidsbestämd hänvisning till användare
  • 5 softphone användare
  • Blandade surfpaket (hälften från lägsta möjliga och resten till närmast möjligast)

* Telenor erbjuder inte statistik.

2019-04-26-prisexempel-foretag-20-personer
Öppna i större upplösning

Prisexempel: Företag med behov av inspelning

För vissa branscher är inspelning ett myndighetskrav, till exempel finansbranschen, och för en advokatbyrå kan det vara särskilt användbart att kunna spela in klientsamtal.

Eller att säljavdelningar använder inspelning för att dokumentera överenskommelser eller att kundtjänsten använder inspelning som ett sätt att förbättra kundservicen.

Så låt oss titta på ett exempel för ett företag med 20 personer som har ett behov att kunna spela in deras samtal.

Uppsättning:

  • Ett menyval och två svarsgrupper med fastnummer
  • En delad röstbrevlåda
  • Avancerad statistik*
  • Telefonkonferens
  • Fastnummer och tidsbestämd hänvisning till användare
  • 10 softphone användare
  • Inspelning av samtal** (10 användare)
  • Blandade surfpaket (hälften från lägsta möjliga och resten till närmast möjligast)

* Telenor erbjuder inte statistik.

** Telia och Telenor erbjuder inte inspelning av samtal. Tele2 och Tre har inspelning endast via softphone. Telekompaniets inspelningsfunktion kan spela in automatisk och lagrar inspelningar i molnet.

2019-04-26-prisexempel-foretag-20-personer-inspelning
Öppna i större upplösning

Sammfattning

Som du märker erbjuder de flesta samma funktioner, fast med olika paketeringar.

Du har många alternativ och i många fall kan alla göra jobbet.

Tre är lite generösare än de andra. Och självklart gillar vi vår lösning. Vad som är bäst för dig beror givetvis på ditt företags unika behov.

På Telekompaniet har vi hjälpt företag som ditt i över två decennier.

Du är mer än välkommen att kontakta oss för att få hjälp att reda ut oredan i telefonidjungeln, så att du kan få ut det mesta av din investering.

Redaktörsanteckning: Det här inlägget publicerades ursprungligen 27 februari 2017 och har uppdaterats för noggrannhet och fullständighet

Gratis offertverktyg för telefoni

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är VD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av ett gäng glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag. Jonathan själv gillar att driva affärer som är komplexa på ena eller andra sättet. Så har du något riktigt krångligt på G så sätt honom på prov.