Du har ett företag och har ett projekt framför dig. Du letar efter en mobil växel eller molnväxel för småföretag (5-49 anställda)

Kanske du undrar vad skillnaden är mellan de du söker?

Eftersom detta beslut kommer att påverka din produktivitet och lönsamhet under de kommande åren är det viktigt att ta en närmare titt.

Den bästa delen?

Mitt mål är att hjälpa dig att förenkla din jämförelse mellan de många alternativ som finns där ute. Jag har gjort mitt bästa för att hålla den här artikeln uppdaterad och relevant.

Artikeln publicerades först februari 2017 och är nu i sin sjätte upplaga.

Med andra ord behöver du inte oroa dig för att läsa utdaterade saker. Allt här gäller fr.o.m. juli 2023.

New call-to-action

Jag har granskat operatörernas produktblad, prislistor och även ringt dem för att fråga vad som är vad. Utmaningen har alltid varit att villkor och priser kan ändras med kampanjer eller annat. Men vi håller oss här till officiella priser, funktioner och leveransvillkor.

Över tid så är mobilsurfet det alla operatörer hamrar ut som största argument. Det har vart rätt små rörelser i allas prislistor under sista året och förvånande lite tekniska förändringarna, uppgraderingar och utveckling. Så med obegränsad surf försöker operatörer släppa fokus på företagets behov av teletjänster. 

Surf är viktigt, men jag tror inte att det är det viktigaste, men vi är inte sämre vi, och erbjuder fri surf. Priset är heller inte det viktigaste, för vi operatörer ligger rätt nära varandra.

Ni har väl företagstelefoni för att ge service till era kunder?

Är du av annan åsikt? Då ska du veta att:

  1. Tres mobila växel har alltid haft lägst pris. (då man räknar med mobilabonnemangen.)
  2. Telekompaniet alltid har både flest och bäst växelfunktioner.
  3. Telia och Telenor alltid har de högsta priserna

Så vad är det viktigaste med en mobil växel?

Enligt oss, som har jobbat med företagstelefoni i över 20 år, är det att din telefoni förenklar processer och levererar en bättre kundupplevelse, för dina kunder.

Undrar du om ni behöver en molnväxel överhuvudtaget så har en kollega gett tips om hur man kan tänka i en kort artikel.

Om artikeln

För att hjälpa dig att sätta allt i rätt sammanhang är artikeln strukturerad på följande sätt:

  1. Först finner du en förklaring för vilka växellösningar olika leverantörer använder och vad du får.
  2. Sen en prisjämförelse och hur det kan se ut för olika företagstyper.

Jag rekommenderar dig att läsa artikeln från början till slut så att du förstår alla små, men viktiga skillnader mellan alternativen. Det kommer hjälpa dig att fatta ett bättre beslut.

Du kan också använda innehållsförteckningen för att navigera till de delar som intresserar dig mest.

(P.S. Vill du själv räkna på vad en mobil växel kostar kan du ladda ner offertverktyget vi tagit fram åt dig i Excel.)

Gratis offertverktyg för telefoni

Redo? Låt oss säga igång.

(Vill du ha en personlig kontakt redan nu, ring oss på 08-58777000 eller anmäl dig här.)

 

Mobil växel vs molnväxel: Vad är skillnaden?

För många år sedan drev Tele2 en aggressiv annonskampanj för att göra reklam för deras mobil växel. I den lösningen kunde du bara ha mobiler och du var tvungen att flytta alla dina mobilabonnemang till Tele2.

Den lösningen heter Tele2 Växel Mobil.

I dagens moderna molnväxlar kan du blanda fasta telefoner, softphone (telefon i datorn) och mobiler.

Och utöver samtalsinspelning, statistik och avancerade grupper kan en molnväxel också integreras med ditt CRM-system eller göra uppslag på inkommande samtal från ex. hitta.se.

Jag vågar säga att den största skillnaden mellan en mobil växel och molnväxel ligger i hur operatörer har valt att marknadsföra sina tjänster. Kan man BARA använda mobiler, inte fasta telefoner, softphones, eller annan utrustning (såsom IoT) så använder man inte ordet Molnväxel. Mer info om det.

Oavsett hur du än vrider och vänder på det så kommer du att använda GSM-nätet när du ringer från en mobil, och om du ska administrera din växel använder du internet.

Så sammanfattningsvis kan vi säga att till skillnad mot hur vissa operatörer valt att paketera sina tjänster, finns det ingen skillnad mellan en mobil växel och molnväxel.

Växellösningar olika leverantörer använder

Det är få företag som bygger och utvecklar sin egen växelplattform.

Inte ens giganter Telia gör det.

Den överlägset största plattformen i Sverige är Telepo.

Telia, Tele2 och Tre använder den plattformen, likaså A3 (f.d. Alltele) och Dstny . Easy Telefoni säljer en egenutvecklad växel kallad Easy Teams.

Vissa lägger till fler funktioner men annars är utbudet i dessa tjänster väldigt lika och skiljer sig mest i gränssnittet.

Tittar vi globalt är Broadworks en vanlig plattform bland operatörer. Sedan starten 1998 har Broadworks köpt upp ett gäng företag och 2018 blev de uppköpta av Cisco.

Mobil växel från Telenor bygger på Broadworks.

Vänder vi blicken till mindre uppstickare hittar vi Advoco NetPBX som erbjuds av Dialect och Wx3s vars plattform är egenutvecklad ovanpå en Asteriskplattform.

På Telekompaniet använder vi Asterisk, ett ramverk som bygger på öppen källkod. Den finns installerad i 170 länder och används från världens största företag till etablerade operatörer till myndigheter.

Nu vidare till själva erbjudandet och vad du som kund får.

Telefonväxel funktioner

När du köper växeltjänster lägger du antingen till funktioner på företags- eller användarnivå.

Är det på företaget gäller det per funktion, per månad. Till exempel svarsgrupper och menyval.

Är det på användarnivå gäller det per person, per månad. Till exempel fastnätsnummer och tidsbestämd hänvisning.

Du behöver också ta hänsyn till att du behöver en enhet att ringa från.

Vill du ringa från datorn behöver du en softphone, eller om du vill ha en fasttelefon kan det tillkomma en kostnad för en bordstelefon.

Och vill du använda mobilen fullt integrerad i växeln behöver du ett mobilabonnemang.

Detta är något vi tar med i prissammanställningen som du hittar i slutet av artikeln.

Här beskriver jag de fyra stora; Telia, Tele2, Telenor och Tre; och Telekompaniet (det är vi 😊).

Telia Centrex

Telia Centrex är en annan molntjänst från Telia och utan tvekan Sveriges största växeltjänst 2010. Man gör inte reklam för den på deras hemsida.

Centrex är vanligt i offentliga verksamheter. En plattform utvecklat av Trimum, en svensk telekomtillverkare och kanske den mest okända.

Telekom idag skriver att gissningsvis var Telia den enda kunden Trimum hade, och som nu är uppköpta av ett danskt företag, Zylinc.

Om Telia var mitt val skulle jag ha kört på Touchpoint.

Länken till Telia Centrex visar Touchpoint, så om Telia var mitt val skulle jag ha kört på Touchpoint.

Telia Touchpoint

Touchpoint kommer i två versioner: Touchpoint och Touchpoint plus.

Den senare är lösningen för större företag och är mer anpassningsbar.

Jag har valt att fokusera på Touchpoint eftersom den riktar sig till små- och medelstora företag.

Villkoret för Touchpoint är att ditt företag har Telia Företagsavtal eller Mobilt Ramavtal.

Artikeln omfattar inte att jag går igenom detaljerna i villkoren. Överväger du Telia rekommenderar jag dig se efter för vilka extra kostnader som kan tillkomma.

Produktinformation: Telia Touchpoint

Vad ingår?

Telia börjar med att lista ett pris på 59 kr per person och en startavgift på 1 995 kr.

Det ger dig en svarsgrupp med välkomstmeddelande, schemastyrning, röstbrevlåda och kö med 1–5 platser. Med andra ord kan flera personer i samma grupp hjälpa till att svara på samtal men begränsat till max 5 samtidiga samtal.

Röstbrevlåda ingår till alla svarsgrupper och användare med SMS-avisering ifall du missar samtal.

Vad får du betala för?

Menyval kostar 99 kr och extra svarsgrupper kostar lika mycket. Önskar du ett fastnummer till ditt menyval eller svarsgrupp får du lägga till ytterligare 99 kr i månaden.

Så även om du får en svarsgrupp i grundutförandet behöver du betala för att byta svarsgruppens mobilnummer mot ett fastnummer. Lite senare beskriver jag nyttan med att ha fastnummer till dina svarsgrupper.

Det finns en rad tillgängsfunktioner du kan betala extra för men som vi objektivt tycker ska ingå, till exempel:

  • telefonnummer till svarsgrupper
  • fastnummer till kollegor
  • närvarostatus (vem är ledig eller upptagen)
  • hänvisning (besked om att du gått för dagen eller är på semester)

Vad gäller hänvisning och närvarostatus tilldelas det alltid alla användare. Alltså av eller på för alla på företaget. Det är ett tillval på 10 kr per person.

Har du kollegor på företaget som vill använda en bordstelefon tillkommer 29 kr per användare och vill du ha ett fastnummer får du lägga på ytterligare 39 kr.

Det finns ett tillval för telefonkonferens på 59 kr för upp till 10 deltagare. Håller du konferenser för fler än så får du betala ytterligare 39 kr för 10 extra deltagare. Detta är en kostnad på företagsnivå.

Vad går inte att göra?

Följande funktioner erbjuds inte:

  • Inspelning av samtal
  • Kalenderintegration (att ditt telefonnummer automatiskt hänvisas via din kalenderstatus)
  • Fax via mejl

Tele2 Växel – Mobil 

Tele2 Växel är en och samma växel som säljs i olika paketeringar "Mobil växel", "Mobil växel små företag" och "Mobil växel större företag". 

Mobil riktar sig till företag med ett enkelt behov. "Mobil växel större företag" till företag som kräver fler funktioner.

Allt är en komplett mobil växellösning och mobil är en hundraprocentig mobil växel (inga fasta telefoner eller softphones).

Produktinformation: Tele2 Mobil Växel 

Vad ingår?

För en startavgift på 5 999 kr får du: fastnummer, ett menyval, en svarsgrupp med kö, talad hänvisning, chatt och möjlighet att spela in samtal via softphone (kräver tillval).

Tidsbestämd hänvisning och telefonkonferens ingår, även fastnummer. Det är bra.

Vad får du betala för?

I växeln kan du ha tre olika användartyper: mobil, fast (IP-telefon) eller softphone. Varje användare kostar 89 kr och du kan kombinera mellan dessa tre alternativ.

Grundläggande statistikfunktion kostar 299 kr och det avancerade alternativet 599 kr.

Vill du ha konferens möjlighet får du betala 299 kr för upp till 20 platser. Precis som med Telia är detta en kostnad på företagsnivå.

Vad går inte att göra?

Inspelning funkar bara via softphone och ljudfiler lagras lokalt.

Telenor One X

One X är Telenors mobila växel. One X saknar stöd för fasta telefoner däremot fungerar softphone.

Telenor gör ingen skillnad på om du är ett litet eller stort företag. Det är samma lösning oavsett vad. Det är bra.

Produktinformation: Telenor One X

Vad ingår?

I grundutförandet ingår hänvisning, gruppnummer, menyval, app för dator och mobil. Som tillval finns video, chatt, fildelning och fastnätsnummer per användare.

I det här grundutförandet får du däremot bara en mobilapp och en enklare datorklient (softphone).

Du kan givetvis uppgradera med funktioner du får betala extra för och som gör tjänsten mer användbar, till exempel fastnummer till användare och telefonkonferens.

Vad får du betala för?

Vill du ha lite mer funktionalitet i din växeltjänst kan du lägga till fastnummer för 29 kr eller video, chatt och fildelning för 49 kr.

Menyval kostar 199 kr och svarsgrupp 99 kr och till skillnad mot Telia ingår fastnummer till svarsgrupper.

Telefonkonferens kräver tillvalet: samarbetspaket som ger dig förutom softphone även möjlighet till chatt, videomöten, telefonkonferens och skärmdelning.

Samarbetspaketet kostar 49 kr.

Vill du spela in talsvarsmeddelanden görs det via en extern leverantör till en kostnad för 4000 kr för 2 meddelanden. Talsvar är exempelvis meddelandet de inringande får höra när växeln är stängd eller välkomstmeddelandet när det är öppet.

Telenor verkar vara den enda som inte inkluderar talsvarsmeddelanden som en del av ett menyval.

Vad går inte att göra?

Följande funktioner erbjuds inte:

  • Inspelning av samtal
  • Statistik
  • Kalenderintegration (att ditt telefonnummer automatiskt hänvisas via din kalenderstatus)
  • Använda en fast skrivbordstelefon

3Växel

3Växel  från Tre är en mobil växel baserad på MiCloud Telepo (tidigare kallad 3FrontOffice).

Nytt för året är att samarbete med #Danmark innebär att för 499,-/månad kan ni koppla ihop er danska 3växel med den svenska.

3Växel finns numera bara i en storlek. Från enmansföretagaren till det större företaget med flera hundra anställda.

Det jag gillar mest med 3 är deras surfpaket. Det finns bara ett, obegränsad surf. En eloge för att de gör det lättare att välja mobilabonnemang.

Vad ingår?

3 börjar med att lista ett pris på 49 kr per person och en startavgift på 3 000 kr.

Det ger dig en svarsgrupp med välkomstmeddelande, schemastyrning, röstbrevlåda och kö med 1–5 platser. Med andra ord kan flera personer i samma grupp hjälpa till att svara på samtal men begränsat till max 5 samtidiga samtal.

Produktinformation: 3Växel

Vad får du betala för?

Kalenderkoppling har en engångskostnad på 495 kr (Exchange) och 4000 kr (Google) och kostar löpande 29 kr per användare.

Enklare statistik får du betala 400 kr för och den avancerade 800 kr. Fastnummer till användare kostar 20 kr.

Vill du koppla in en fast IP-telefon kan du använda dig av en softphone-licens för 40 kr.

Vad går inte att göra?

Inspelning funkar bara via softphone och ljudfiler lagras lokalt.

Telekompaniets molnväxel

Telekompaniets mobil växel är lika anpassningsbart för det lilla företaget som för det jättestora. Det görs ingen skillnad med olika paket och nivåer.

Nytt för året är att man blivit operatör i alla nordiska länder så växellösningen har exakta samma funktioner i norden, som tidigare enbart fanns i Sverige. Vidare kan man som tillägg erbjuda e-signering av vissa inringande via Bank-ID och integrera fullt ut med Microsoft Teams.

Svarsgrupper har avancerade funktioner som att berätta vilken plats i kön den inringande har, beräknad väntetid, möjlighet att trycka sig ur kön för att bli uppringd eller lämna meddelande.

Vad ingår?

Växeltjänsten ingår i mobilabonnemanget. Verkligheten är att den här mobil växeln har flest funktioner i grundpaketet både för företaget och per användare.

I grundutförandet får du ett fastnummer, tidsbestämd hänvisning, kalenderkoppling och varje person får ett personligt konferensrum med obegränsat antal deltagare.

Enklare statistik ingår och fastnummer till både menyval och svarsgrupp.

Du kan använda en fasttelefon för din användare utan att det kostar extra. Det ingår även softphone för PC och Mac.

Utöver detta kan du ha en chattapp (Widget) på din webbplats gratis. Chatten visar i realtid hur många som står i telefonkö, förväntad svarstid och öppettider.

Vad får du betala för?

För samtalsinspelningar betalar du 79 kr och det funkar på alla enheter, även mobilen.

Det finns en app ni kan ladda in i er Microsoft teams, vilket då gör Teams till en fullvärdig softphone. (Tjänsten kräver även rätt officelicens från microsoft.) 19kr per månad.

Du kan välja att spela in alla samtal automatiskt, enstaka samtal eller alltid när du väljer en viss profil. Samtal sparas 24 månader i molnet. Inspelade samtal hittar du i mobilappen eller kan söka efter dem genom att logga in på din användare i webben.

Kontaktcenter-app för agenter kostar 99 kr och kommer som ett paket ihop med avancerad statistik och wallboard (se vad som händer i realtid).

Växelfunktioner köps i paket om 3, 8 eller obegränsat. Ett växelpaket med 3 funktioner kostar 300 kr.

Vilka tjänster du väljer påverkar inte priset. Och du kan ändra och blanda allteftersom mellan menyval, avancerad kö, röstbrevlåda, SIP-anknytning (till porttelefonen eller konferenstelefonen) och fax-till-mejl.

Vad går inte att göra?

Obegränsat surfpaket finns inte.

Varför behöver du ett fastnummer till dina svarsgrupper?

Tänk dig att du har olika avdelningar och istället för att kunden alltid ska behöva ringa in till växelnumret, och navigera sig fram via menyval, kan de ringa direkt till en avdelning.

Det skulle kunna vara att ekonomiavdelningen vill dela ut sitt gruppnummer till leverantörer. Det kan definitivt vara säljavdelningen som vill marknadsföra ett eget 020-nummer. Och så vidare…

En sådan här sak, bland mycket annat, tycker vi är en grundläggande funktion som bör ingå utan extra kostnad.

Prisjämförelse telefonväxlar

För enkelhetens skull har jag valt att inte lista alla möjliga startavgifter. Inte heller tagit med alla tänkbara tillval som finns.

Du har säkert märkt att det inte är en helt och hållet enkel uppgift att göra en fullständig jämförelse.

Och med anledning av att jag vill göra det så simpelt som möjligt för dig har jag använt samma benämning för alla funktioner.

Till exempel är den korrekta benämningen för vår softphone: Softphone UC (Unified Communications) och Telenors: Samarbetspaket.

I både vår och Telenors softphone ingår det video och chatt, medan Telia, Tele2 och Tre har en enkel variant för att ringa och ta emot samtal.

Vad har vi att säga om utbildningar?

Vissa erbjuder halv- eller heldag. Andra erbjuder det per funktion eller på användarnivå. Telia som ett exempel begränsar hjälp vid driftsättning och inställningar för upp till tre användare. Ytterligare hjälp kostar extra.

När det kommer till utbildningar är det både högt och lågt och även mixat. Ingen baslinje. Så för enkelhetens skull har vi listat grundutbildningen alla erbjuder. Vill du se alla alternativ titta på priskällorna vi refererar till.

Det finns en annan sak som är värd att nämna i sammanhanget.

Det som finns i Telekompaniets svarsgrupp har bara Telia, Tele2 och Tre i det dyrare alternativet ACD grupper (avancerad grupp).

Men eftersom temat för den här artikeln är att göra det enklare för dig, har vi valt att jämföra vår avancerade svarsgrupp med de enkla grupper som de andra erbjuder.

Slutligen, priser kan ändras med tidsbegränsade rabatter. Vi har gjort vårt bästa för att tillhandahålla korrekta priser vid publiceringstillfället.

Värt att notera om mobilabonnemang

Priserna du ser med Telia, Tele2, Telenor och Tre är med bindningstid på 24 månader.

Vi har valt att göra så eftersom det är priserna de skyltar med och för att många företag binder upp sig, även när de inte behöver.

För ungefär 50 kr extra i månaden kan du få mobilabonnemang utan bindningstid.

Reklaminslag: Med Telekompaniet har varken tjänster eller abonnemang någon bindningstid eller uppsägningstid. Det går att ändra upp eller ner, lägga till och ta bort – när du vill – även mitt i en månad, utan att det kostar extra.

Tabell: Prisöverblick

översikt jämförelse mobila växlar
Ladda ner excelfilen

Priskällor:

Ladda ner offertverktyget för att skapa dina egna offerter och göra jämförelser

Prisexempel: Växel för litet företag (10 personer)

I det här exemplet tittar vi på ett företag som har 10 anställda med basala behov. Prioritet är lågt pris.

Uppsättning:

  • Endast en svarsgrupp med fastnummer
  • 10 växelanvändare med mobilabonnemang och minsta möjliga surfpaket
  • 1-50 GB surf (det minsta som respektive operatör erbjuder)

Sammanfattning: Kostnad varierar över 24 månader per användare och månad från 351 kr till 494 kr. Olika typer av startavgifter slår ganska hårt på så här pass få användare och alla ligger nära varandra i pris förutom 3 som har överlägset lägst pris på sin mobila växel.

prisjämförelse mobil växel litet företag
Ladda ner excelfilen

Prisexempel: Växel för småföretag (20 personer) 

Här är ett exempel på ett företag med 20 anställda. Ett typiskt medelföretag med vanliga växelbehov.

Uppsättning:

  • Två svarsgrupper och ett menyval med fastnummer
  • En delad röstbrevlåda
  • Fastnummer, tidsbestämd hänvisning och kalenderkoppling till användare
  • 25-50 GB surf

Sammanfattning: Kostnad varierar över 24 månader per användare och månad från 379 kr till 680 kr. Stor skillnad även här mellan billigast och dyrast med en jämn spridning av operatörerna genom hela prisintervallet.

Prisexempel för ett företag med 10 personer
Ladda ner excelfilen

Prisexempel: Företagsväxel (30 användare & behov av inspelning)

För vissa branscher är inspelning ett myndighetskrav, till exempel finansbranschen, och för en advokatbyrå kan det vara särskilt användbart att kunna spela in klientsamtal.

Eller att säljavdelningar använder inspelning för att dokumentera överenskommelser eller att kundtjänsten använder inspelning som ett sätt att förbättra kundservicen.

Så låt oss titta på ett exempel för ett företag med 15 personer som har ett behov av att kunna spela in samtal. Med många inkommande och utgående samtal är det också viktigt med rapportering, statistik och uppföljning.

Det sker många telefonsamtal i grupper med olika partners, så telefonkonferens är viktigt. För att inte störas när personalen sitter i möten finns det ett behov av kalenderkoppling med tidsbestämd hänvisning.

Uppsättning:

  • Två menyval och fyra svarsgrupper med fastnummer
  • Två delade röstbrevlådor
  • Enkel och avancerad statistik*
  • Fax via mail*
  • Telefonkonferens
  • 30 användare med fast telefon, fastnummer, tidsbestämd hänvisning och softphone
  • 30 användare med personlig telefonkonferens, inspelning av samtal och kalenderintegration*
  • 100 GB/obegränsad surf

* Telenor erbjuder inte statistik. Telia och Telenor erbjuder inte inspelning av samtal. Tele2 och Tre har inspelning endast via softphone. Telekompaniets inspelningsfunktion kan spela in automatisk och lagrar inspelningar i molnet.  Telia och Tele2 erbjuder inte telefonkonferens. Att funktionerna inte erbjuds innebär att slutpriset blir lägre än för den ända operatör som tillhandahåller alla funktioner, Telekompaniet.

Sammanfattning: Kostnad varierar över 24 månader per användare och månad. Prisintervallet är här 538-883 kr där operatörerna placerar sig med relativt jämna prisskillnader inom intervallet.

paketpris mobil växel bästa funktionerna
Ladda ner excelfilen

Sammanfattning

Som du märker erbjuder alla snarlika basfunktioner, fast med olika paketeringar.

Du har många alternativ och för småföretag med basbehov kan alla göra jobbet.

Tre är lite generösare än de andra med sin obegränsade surf. Och självklart gillar vi vår lösning som ger bästa möjliga service till din kund. Vad som är bäst för dig beror givetvis på ditt företags unika behov.

På Telekompaniet har vi hjälpt företag som ditt i över två decennier.

Du är varmt välkommen att kontakta oss. Vi hjälper dig att reda ut oredan i telefonidjungeln.

Redaktörsanteckning: Det här inlägget publicerades ursprungligen 27 februari 2017 och har uppdaterats för noggrannhet och fullständighet

New call-to-action