Unified Communications (”UC”) är ett telefonsystem som samlar ihop funktionerna telefoni, SMS, video, chatt, samarbetsverktyg, till och med fax och mycket mer.
UC är inte nödvändigtvis ett enda system. Men en uppsättning av produkter som funkar sammanhängande i ett enhetligt gränssnitt
Varför ska jag bry mig?
Syftet är att göra det enklare för personal och ge kunder en bättre upplevelse.
UC fokuserar på din arbetsmetod. Vilket betyder att du inte är begränsad till ett kommunikationssätt och en kanal.
Det involverar alla sätt du kommunicerar med kollegor och kunder. Ibland passar chatt och video bättre och ibland är telefonsamtal det enda vettiga sättet att lösa en komplex fråga på.
Vad än som är rätt för stunden, så kan du göra allt från ett gränssnitt med inget annat än rätt enhet och en internetanslutning.
Så vad är UCaaS?
Det är Unified Communications i prenumerationsform.
Förr vad UC-lösningar en tekniktung och dyr investering som krävde många servrar och komplicerade installationer. Men idag funkar det som en typisk molnlösning. Enkel att komma igång med. Och istället för en stor initial inköpskostnad betalar du en fast månadskostnad per person.
UCaaS är hur de flesta företag börjar använda UC. Det anses av många att vara framtidens kommunikation.
Vilken är den bästa UCaaS-lösningen?
De bästa systemen är enkla att använda och kommer med ett gäng samarbetsverktyg.
Enligt Gartners Magic Quadrant för möteslösningar, är Microsoft, Cisco och Zoom de ledande leverantörerna.
Och enligt Forresters UCaaS-rapport, ligger Cisco, Microsoft och Fuze i topp.
På senaste tiden har efterfrågan ökat markant när det kommer till att integrera sin telefoni med Microsoft Teams.
Den största styrkan med Teams, enligt oss, är att det är en del av Microsoft 365. Och eftersom allt från video, chatt och mejl redan finns i ekosystemet, har Microsoft Teams blivit ett naturligt val av UCaaS-lösning.
Vilka växelfunktioner är viktiga?
Förutom att få tillgång till en mobilapp, ringa via dator (softphone) eller använda fasta telefoner, är det här telefonifunktioner som kan komma till nytta för ditt företag:
- Växelschema och anpassade välkomstmeddelanden: spela upp ett meddelande under dagtid och ett annat när det är stängt eller ledigheter, till exempel midsommar och jul.
- Menyval även kallat talsvar och IVR (Interactive Voice Response): spelar upp valalternativ och låter den som ringer in att välja om de till exempel kopplas till supporten eller ska prata med säljavdelningen.
- Svarsgrupper även kallat ringgrupper: flera personer kan hjälpa till att svara på samtal, till exempel alla på supporten. De bättre lösningarna inkluderar smarta funktioner som meddelar den beräknande väntetiden.
- Tidsbestämd hänvisning: talar om för den som ringer upp att du inte är tillgänglig och orsak, till exempel att du sitter i möte.
- Kalenderkoppling för automatisk hänvisning: synkar status med din kalender så att telefonväxeln till exempel kopplar på din mötesprofil automatiskt.
- Samtalsstatistik och rapporter: förbättra genom att mäta och analysera svarstid, kötid, väntetid och så vidare.
- Röstbrevlåda (voicemail-to-email): ger kunder möjligheten att lämna röstmeddelanden som skickas till din mejl som bifogad fil. Gör det enkelt att lyssna, spara, spola tillbaka eller vidarebefordra röstmeddelanden.
- Telefonkonferenser i molnet: gör så att medarbetare och externa parter kan samlas och prata oavsett var man befinner sig – utan internetuppkoppling och konferensutrustning.
- Administration via webben eller mobilen: moderna lösningar gör det enkelt att ändra inställningar, till exempel om växel ska öppna tidigare eller logga in och ur kollegor från svarsgrupper.
- Integrationer till andra molntjänster: så att du koppla ihop externa applikationer med din telefonväxel, till exempel CRM- och helpdesk-verktyg eller Teamstelefoni.
- Chattapp: visar i realtid för besökare på din sajt antal personer i kö, förväntad svarstid och öppettider.
Tips: Se efter vilka leverantörer som inkluderar dessa saker och vilka som erbjuder dem som ett tillval. Vi tycker inte att du ska investera i din företagstelefoni utan dessa funktioner 😉
Låt oss nu titta det som nästan alltid är tilläggstjänster.
Vanliga tilläggsfunktioner till telefonväxel
Typiska tilläggsfunktioner brukar vara de mer avancerade sakerna som:
Automatisk inspelning av samtal: varje samtal spelas in och lagras i molnet. Samtal kan sen till exempel användas för utbildning eller för att kvalitetssäkra en order.
Contact center-funktioner: bättre hantering av samtal på svarsgrupper, avancerad statistik i realtid, enklare överblick över väntetider och servicenivå för att nämna några.
Uppringning även kallat återringning (callback): den som ringer in kan välja att bli uppringd istället för att vänta i telefonkö. Vanligt hos till exempel vårdcentraler och bilfirmor.