Affärstips

Kära småföretagare — så här hjälper vi dig att växa

Björn Ströberg

Björn Ströberg

När jag grundade Telekompaniet 1997 gjorde jag det med stora planer, hopp och drömmar. Jag jobbade hårt för att växa företaget och tills idag har Telekompaniet haft en hälsosam tillväxt från år till år.

I över 20 år har vi haft turen att hjälpa våra kunder samtidigt som vi kan göra det vi tycker är skoj.

Vi är långt förbi nystartsåren och är idag runt tjugo glada Telekompisar (det är så vi kallar oss). Telekompaniet är som 99% av Sveriges företag – småföretag.

Men begreppet ”småföretag” har alltid stört mig. När du pratar med folk verkar det som betoningen alltid är på ”små”.

Typ, lycka till med ditt ”lilla företag”.

Men det känns inte litet för mig och det tror jag inte att det gör för dig heller.

Förresten föredrar jag termen "växande företag" över småföretag. Det representerar hoppet, ambitionen och viljan som karakteriserar de flesta småföretag.

När det ”lilla företaget” glömdes

Som småföretagare försöker du ständigt få tag på resurser som kan göra livet enklare för dig.

I flera år har politiker (ett ämne för ett annat tillfälle) visat ett lågmält intresse för småföretag – och från näringslivet träffas du av snyggt marknadsföringssnack.

”Se här, produkter för småföretag”.

Men när du tittar närmare på dessa produkter inser du snabbt att deras klassificering på småföretag är ”mindre än 500 anställda” eller ”mindre än 100 miljoner i omsättning”.

Det känns knappast som ”små” för mig.

Men något håller på att förändras och det är bra nyheter för småföretagare. Fler och fler dyker upp på marknaden och ger nya möjligheter till riktiga småföretag.

Naturligtvis är Telekompaniet en av de som hjälper till.

Det här ett par av många sätt vi gör det på.

Tydligt, tryggt och schysst

Småföretag är vår ekonomis maskinrum och Telekompaniet vill hjälpa genom att förenkla så mycket som möjligt.

Erbjuda rätt stöd till våra kunder är sund affärslogik.

Vi började med att ställa frågan varför.

Ja, varför ska det vara annorlunda hur du köper företagstjänster mot hur du köper tjänster privat?

Ett Netflix-konto kommer utan bindningstid och kan avslutas när du vill, Spotify likaså.

Våra tjänster är bindnings- och uppsägningsfria. Det är svårt att budgetera, du ska inte behöva lösa morgondagens utmaning med dagens problem.

Det är någonstans grundtanken med vår enkla affärsmodell.

Som ett tillägg till detta kommer våra telefonitjänster med automatisk prissänkning.

Förvisso finns det ett visst egenintresse i detta.

Det hjälper oss att differentiera oss mot konkurrenterna. Lite kaxigt sagt nu, men vi vågar göra det våra konkurrenter inte gör för att vi litar på vår leveransförmåga och höga kundservicenivå.

Och så länge våra kunder finner nytta i våra tjänster kommer de att fortsätta använda dem, köpa mer och rekommendera oss till andra.

Våra kunder vill ha med oss att göra på enkla, schyssta sätt – så vi gör det möjligt.

Och vi stannar inte bara där.

Vi sticker även ut hakan och erbjuder skrivarlösningar bindningsfritt. Tittar du på kopiatorbranschen får du leta länge innan du hittar någon som erbjuder detta, om ens någon.

Enligt våra preliminära undersökningar verkar vi även erbjuda det bästa erbjudandet på bredband via fiber.

Vi hjälper dig komma närmare dina kunder

Oavsett storlek på företag förväntar sig kunder inte bara att de erbjuder kvalitetsprodukter och tjänster, utan också en enastående kundupplevelse i varje interaktion med ett företag.

Nutidens kundupplevelse har förändrat affärslandskapet för varje industri. Ju bättre kundupplevelse du levererar desto konkurrenskraftigare är du.

Hur vet vi det?

Vi lever i en värld där kunder är överallt, alltid på och lätt kan uttrycka sina åsikter i olika medium. Dessutom drivs deras förväntningar av företag som inte existerade för fem till tio år sen. Uber och AirBnB, för att nämna två kända.

Uppkomsten av smartphones har också förändrat kundinteraktionen.

Du, jag och kunder går alla runt med en superdator i fickan. Det har påverkat vårt beteende, tålamod och förväntningar.

accenture-cx-study-2017

Kundupplevelse är ett hett ämne.

I en nyligen utförd studie av Accenture, säger 33% att de lämnar ett företag för att de inte är tillräckligt personliga, och 48% förväntar sig bättre behandling för att de är en bra kund.

Småföretag har nyttjat värdet av bra kundupplevelse i åratal – för att de är bäst på det helt enkelt.

Kunder väljer att göra affärer med småföretag för att de förväntar sig personlighet och närmare relationer.

Men i dagens digitala värld får småföretag inte ett frikort på grund av deras storlek.

I själva verket är det motsatta sant när småföretag konkurrerar nuförtiden. Det har därför aldrig varit viktigare att ta kontroll över kundupplevelsen.

Här kan tekniken hjälpa till på så många sätt att det inte ryms i den här artikeln.

Här skulle jag kunna gorma över alla möjliga saker, men jag nöjer mig med att säga att vi hjälper småföretagare ta vara på möjligheten.

Vi gör det på ett pedagogiskt, enkelt och intelligent sätt genom att kombinera modern teknik med över två decenniers erfarenhet.

Det handlar om din personal

När du driver ett företag kan det vara alltför enkelt att fokusera nästan uteslutande på resultat. Den intjänade vinsten, de förvärvade kunderna och de uppnådda målen.

Jag vet att det är en självklarhet, men det är viktigt att uppmärksamma ursprungskällan till dessa slutresultat.

Dina kollegor.

Och viktigast av allt.

Hur de arbetar tillsammans.

Tre saker:

Låt dina kollegor arbeta på distans

Med färre personer på kontoret kan du spendera mindre på kontorslokaler och andra allmänna kostnader.

Global Workplace Analytics rapporterar att om ett typiskt företag tillåter sina anställda att arbeta på distans för bara hälften av tiden, kan de spara i genomsnitt 11 000 dollar per år.

Plus att anställda som får möjligheten att arbeta hemifrån brukar vara mer effektiva.

Gör det enklare för personalen att arbeta tillsammans

Samarbete är nyckeln till effektivitet.

Kommunikation är en stor faktor för framgången för ditt företag, varför det är viktigt att ta hjälp av tekniken för att effektivisera företagets övergripande kommunikation.

Utrusta personalen med de verktyg de behöver för att samarbeta med varandra, dina kunder, leverantörer och samarbetspartners.

Möjligheter som delade kalendrar, chatt, videokonferenser och dokumentdelning hjälper alla att följa den dagliga utvecklingen.

Mobilitet

Mobil produktivitet på resande fot är viktigare än någonsin tidigare, särskilt för småföretagare där alla i personalen ofta bär flera hattar.

Se till att alla har de mobila verktygen de behöver för att ansluta sig till företagets resurser, varandra och dina kunder, oavsett var de befinner sig.

Sammanfattning

Vi hjälper företag som ditt att växa genom att fokusera på dina kunder, din personal och erbjuder våra tjänster till fasta priser, utan bindningstid.

Ibland kan det vara lätt att glömma hur det var under nystartsåren, men vi har aldrig glömt småföretagaren.

Och detta är bara några få av alla saker Telekompaniet kan hjälpa ditt företag med.

Så ta ditt ”lilla, lilla företag” och börja jobba med vårt ”lilla, lilla företag”.

Jag tror vi passar varandra.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Björn är Telekompaniets VD. Han har jobbat med telefoni sen 1987 och långsiktighet är hans ideologi. Kärlek och värme finns i allt han gör, och han älskar musik mer än partipolitik.