Affärstips

Är mobilitet = produktivitet för småföretag?

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

När du utvärderar företagets telefonsystem kanske produktivitet inte får uppmärksamheten den förtjänar. I första hand kanske vi tänker på bättre IT-system och effektivare processer.

Men om effektiviteten inte ligger på den nivå du önskar, bör du titta noggrant på din kommunikationsteknik. Med enkla medel finns möjligheter till att förbättra anställdas prestation, framför allt i takt med att vi blir mer mobila.

Ingen kan arbeta effektivt om de har uppgifter de måste göra där de sitter, medan de har huvudet på annat håll.

Det betyder att företag som fortfarande använder en traditionell telefonväxel, med bara grundläggande funktioner och inte mycket mer – hämmar produktiviteten.

För att dina anställda ska få ut det mesta av sin arbetsdag, följer här några viktiga utmaningar företagstelefoni måste kunna lösa.

Det mobila kontoret

Att ge en bra kundupplevelse när du är på språng och utanför kontoret är en utmaning. Vår digitala värld har förändrat hur vi gör många saker i affärslivet.

Men en sak som inte har förändrats är vikten av ett affärssamtal.

Visst, folk mejlar och textar mer. Men majoriteten av människor vill fortfarande höra en röst i andra änden.

Med funktioner som ”personliga profiler” kan du enkelt genomföra både affärssamtal och privata från samma enhet. Som ett exempel kan du välja om du vill visa mobilnumret, växelnumret eller ditt direktnummer när du ringer.

Det bästa av allt är att du gör allting från en och samma enhet, inte tre.

Och med ett telefonsystem som erbjuder en uppsättning unified communications möjligheter, är det bara ett knapptryck för att samarbeta med kollegor via telefonkonferens eller chatt.

Mobilitet ger friheten att arbeta från vart du vill – med syftet att föra människor närmare varandra, oberoende av vart de befinner sig.

Förenkla samarbete

Bra samarbete är en viktig drivkraft för produktivitet. Om du har anställda på distans, bör (och kan) samarbete fungera sömlöst. Kraften i en smartphone har gjort det möjligt att ha hela företagsväxeln i mobilen.

Och visst får du enkelt tillgång till viktiga och populära funktioner som förenklar vardagen, men det handlar primärt om att förenkla ett utbyte av idéer – även om ett team är utspritt på olika kontor och geografiska platser.

Utan ett enkelt sätt att samarbeta fördröjs beslut. Det är här din kommunikationsteknologi kan göra skillnad.

Med funktioner som automatisk frånvarohantering, chatt istället för mejl, videosamtal och mycket mer, så eliminerar du hinder och kan därför samarbeta smidigare.

Förbättra kundupplevelsen

Alla företag bör se över hur man gör affärer idag och hur det kan göras bättre. Förändring är konstant, så det som funkade igår är inte alltid lika effektivt idag.

Mobilitet eliminerar inte bara hinder för smidigare kommunikation, utan förbättrar den också. Moderna telefonsystem möjliggör nya sätt att göra affärer på och tar dig närmare dina kunder.

Ett litet trick för att öka produktiviteten hos ett försäljnings- eller kundserviceteam är att ge dem tillgång till kunddata. När personalen enkelt kan kommunicera med varandra och kunder förenklas beslutsfattande.

Ingen gillar att vänta, allra minst kunder.

Oavsett vart du befinner dig ska det vara lika enkelt att få tillgång till de verktyg du behöver för att leverera en bra kundupplevelse.

Tiden då vi behövde åka in till kontoret för att få jobbet gjort, har för längesen passerat.

Smarta telefonsystem har allt

Jag har nämnt ordet smarta telefonsystem ett par gånger i artikeln. Det jag pratar om är att den moderna tekniken har skapat nya möjligheter för småföretag.

Möjligheter som tidigare var krångligt och dyrt – och oftast bara tillgängligt för större företag. Helt enkelt för att de hade större budget än dig.

Men det kostar inte en förmögenhet. Till skillnad från många andra investeringar är mobilitet smidigt och kostnadseffektivt.

Vi har hjälpt många företag som ditt att nyttja fördelarna. Ett modernt och smart telefonsystem hjälper till att förbättra den mest omedelbara och personliga kommunikationen människor emellan.

Vårt erbjudande för att göra ditt företag mer mobilt och hjälpa dig att öka produktiviteten, kommer som en tjänst utan bindningstid och med ett fast månadspris. Oavsett om du behöver lägga till mer för att du växer eller ta bort för att du inte behöver det längre, är det lika enkelt.

Vi tänker lite annorlunda. Och lite schysstare.

Sammanfattning

Produktivitet är kanske inte det mest uppenbara värdet du överväger när du granskar dina telefonsystembehov, men det borde det vara.

Utvecklingen inom kommunikationsteknik har gjort det billigare och enklare att spara tid, hitta information snabbare och vara mer tillgänglig för kundsamtal.

Det är dags att fråga dig själv om ditt telefonsystem tar dig framåt, eller håller dig tillbaka.

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.