Lösningar

Äntligen ett telefonsystem som hjälper småföretag

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Det var 1853 då Televerket grundandes av regeringen som en affärsdrivande statlig myndighet. Televerket blomstrade, blev väl mottagen och dominerade telekom.

Men så skulle det inte vara för alltid.

De växande kraven från företag var ett budskap om att få ett bättre telefonsystem som kunde möta deras behov.

Televerket behöll sitt monopol fram till 1993, när regeringen slutligen beslutade att bolagisera det till vad vi idag känner till som Telia.

Bolagiseringen förändrade atmosfären inom telekom. Innan 1980 kunde man få tillåtelse att ansluta sig till Televerkets nätverk, men nu kunde företag konkurrera med nya förutsättningar mot det statliga företaget.

Som alla förändringar medförde denna förändring en mängd innovationer inom telekommunikationsbranschen, och snart såg Sverige uppkomsten av VoIP, Cloud PBX och annan molnbaserad telefoni.

Teknikhjälpen för småföretag

Jag minns att jag sålde och installerade ett par telefonsystem redan 1987, även om vi inte fick vårt godkännande klart. Den första växeln utanför monopolet såldes till ett företag i Södertälje, den andra till ett företag på Kungsgatan.

Den kunden följde med mig till Telekompaniet (bolaget jag grundat). Och de första tre kunder jag sålde till i Telekompaniets regi är fortfarande kunder.

Nu när jag ser tillbaka på utvecklingen av denna förändring i Sverige känner jag en känsla av tacksamhet.

Varför?

Fri konkurrens driver innovation och det har gjort det enkelt för företag som vårt och ditt att billigt, enkelt och hanterbart få tillgång till modern teknik för att kontakta kollegor, vänner, partners och kunder.

Enkelheten ökar intresset för såna som dig till att nyttja fördelarna med molnbaserade system.

Om vi lägger till statistik vill 77 % av småbolagsägare ha ett molnbaserat telefonsystem. Följer vi rapporteringen från samma studie svarar respondenterna att Auto Attendant (virtuell receptionist) är den mest efterfrågande växelfunktionen och efter det konferenssamtal.

Tiden då Televerket dominerade telekombranschen är förbi och 2018 är året då molnbaserade telefonsystem levererar betydande fördelar för alla.

Låt oss se hur.

Molnbaserat betyder att du inte behöver ett IT-team

Eftersom molnbaserat betyder att du inte behöver ha någon hårdvara i dina lokaler (förutom dina favoritenheter) finns det inget att underhålla.

Det är tjänsteleverantörens ansvar att underhålla och se till att tjänsten får kontakt med internet.

Därför behöver du inget annat än en internetanslutning för att komma åt dina tjänster. Och med mobilen integrerad i systemet får du ännu fler fördelar.

En småbolagsägare som du behöver inte göra något annat än att betala ett lågt, fast månadspris för att få tillgång till en uppsjö av funktioner som gör livet mer bekvämt för dig.

Mobilitet

Molnbaserade telefonitjänster fungerar driftsäkert med en stabil och snabb internetanslutning. Eftersom allt du behöver är en internetanslutning behöver du inte oroa dig när du flyttar till en ny adress.

Allt är igång hela tiden.

I kontrast mot hur det fungerar med en hårdvaruväxel i din egen lokal så behöver du avisera leverantören om att du ska flytta. De i sin tur tar en avgift för att utföra flytten och koppla ihop allting. Och har du telefoni via telejacket (traditionell fast telefoni) behöver du även anmäla en adressändring till operatören.

Detta är inte lika vanligt längre, men för så lite som fem år sen hade en majoritet av alla företag en anslutning via telejacket till deras växel. Några har det fortfarande.

Det är just mobilitet som har blivit viktigare för företag. Många har fjärranställda och med molnbaserad telefoni räcker det med en app i datorn eller mobilen för att koppla in sig till företagets växel.

Att ansluta flera kontor och kollegor har aldrig varit enklare.

Med en ökad mobilitet kan kollegor jobba hemifrån eller vart de än är i världen, samtidigt som de har tillgång till alla viktiga funktioner som att skicka meddelanden i realtid, lyssna av röstmeddelanden, vara delaktig i konferenssamtal och allt som finns i företagets kommunikationsinfrastruktur.

Det är kostnadseffektivt

Småföretagare vill minska sina driftkostnader så mycket som de kan.

Vanligtvis kräver traditionell telefoni med en hårdvaruväxel investeringar i förskott och regelbundna underhållskostnader, för att inte prata om en inlåsningsfunktion som ibland uppgår till 60 månader.

Med frånvaron av fysisk hårdvara kan du spara in pengar på underhåll och uppgraderingskostnader.

I molnet betalar du oftast bara en fast månadskostnad utan att behöva tänka på underhållet.

Även om du har en lösning där du inte har hårdvaran i din egen lokal, så är det bra att veta att om du inte är nöjd med din nuvarande lösning (eller leverantör), tar ett byte vanligtvis inte mer än en till två veckor.

Och om du har bindningstider kan ett byte delas upp i två steg.

Som ett exempel brukar vi hjälpa företag att flytta sin fasta telefoni först, för att sen flytta mobilerna när bindningstiden löpt ut.

Ibland väljer företag att köpa ut sig från sin bindningstid för att vi kan visa att de får en lägre totalkostnad över tid, bättre villkor och användbara funktioner.

Det är enkelt att skala upp när du växer

En stor fördel med molnbaserad telefoni är att det går snabbt och är enkelt att lägga till nyanställda. Med några få klick kan du välja att de ska ha ett direktnummer och med en dator eller mobil får de tillgång till alla funktioner.

Det är så enkelt.

I det här sammanhanget kan inte en hårdvaruväxel göra jobbet lika enkelt, snabbt och billigt. Många gånger kräver en uppgradering extra hårdvara i din växel, koppling av kablar och en installationskostnad.

Med molnet slipper du tänka på detta.

När du behöver något är det ett knapptryck bort, och när du inte behöver det längre är det lika enkelt att ta bort.

Det gör ditt företag mer attraktivt

För 10 år sen var jobba hemifrån som en avlägsen dröm. Idag är det i centrum för dagens moderna arbetsplats.

Det är inte bara millennials (personer födda mellan 1980 och 2000) som driver på trenden. Fler och fler företag gör det och fördelarna är mycket tydliga.

Enligt Aetna, ett försäkringsbolag i USA, gjorde de av sig med ungefär 250 000 kvadratmeter kontorsyta och sparade in 78 miljoner dollar.

American Express genomförde deras BlueWork-program och rapporterade liknande resultat, de sparade in 10–15 miljoner dollar genom att göra sig av med kontorsyta och förbättrade samtidigt anställdas produktivitet.

Du kanske tänker, ”Visst – det funkar för dem, men vi är mindre”.

Global Workplace Analytics rapporterar att om ett typiskt företag tillåter sina anställda att arbeta på distans för bara hälften av tiden, kan de spara i genomsnitt 11 000 dollar per år.

Övriga kostnader som kan undvikas eller reduceras inkluderar kontorsmaterial, möbler, utrustning och kaffe – och vi dricker mycket kaffe i Sverige. Mer än de flesta i världen. Ta fram kalkylatorn och se vad du kan tjäna.

Därför och som du kan se finns det starka skäl till att gynna distansarbete. Med tillgång till smartphones och molnbaserad telefonin är det både enkelt och tillgängligt även för de minsta företagen.

Det är inte en lyx. Det är en verklig vardag du kan vara en del av.

Sammanfattning

Nu när vi tar oss vidare till framtiden för telekom ser vi att molnbaserad telefoni är här för att stanna. Molntekniken möjliggör flexibilitet, sänker kostnader och förenklar företagskommunikation, och det är anledningen till att de används överallt.

Vi är glada att vi varit en del av det i mer än två decennier. Genom vår resa har vi haft turen att hjälpa företagskunder att göra något så krångligt som företagstelefoni till en enkel sak.

Om du är redo att ta nästa kliv och bli en del av de 600+ företag som litar på Telekompaniet för deras kommunikation. Kontakta mig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Björn är Telekompaniets grundare. Han har jobbat med telefoni sen 1987 och långsiktighet är hans ideologi. Kärlek och värme finns i allt han gör, och han älskar musik mer än partipolitik.