Det var 1853 då Televerket grundandes av regeringen som en affärsdrivande statlig myndighet. 1885 va Stockholm världens mest telefontäta stad.

Företag och myndigheter såg enorma vinster med telefonsystem och drev på utbyggnad och funktionskrav som mötte deras behov.

Televerket behöll delar av sitt monopol fram till 1993, när regeringen slutligen beslutade att bolagisera det till vad vi idag känner till som Telia.

Bolagiseringen förändrade atmosfären inom telekom. Innan 1980 kunde man få tillåtelse att ansluta sig till Televerkets nätverk, men nu kunde företag konkurrera med nya förutsättningar mot det statliga företaget.

Som alla förändringar medförde denna förändring en mängd innovationer inom telekommunikationsbranschen, och snart såg Sverige uppkomsten av VoIP, Cloud PBX som aktiv bärare av all molnbaserad telefoni.

Teknikhjälpen för småföretag

Jag minns att jag sålde och installerade ett par telefonsystem redan 1987, även om vi inte fick vårt godkännande klart. Den första telefonväxeln utanför monopolet va då analog, såldes till ett företag i Södertälje, den andra till ett företag på Kungsgatan.

De kunderna följde med mig till Telekompaniet (bolaget jag grundat). Och de första tre kunder jag sålde till i Telekompaniets regi är fortfarande kunder. Fast nu mer helt uppdaterade växeltjänster i molnet.

Nu när jag ser tillbaka på utvecklingen av denna förändring i Sverige känner jag en känsla av tacksamhet.

Varför?

Fri konkurrens driver innovation och det har gjort det enkelt för företag som vårt och ditt att billigt, enkelt och hanterbart få tillgång till modern teknik för att kontakta kollegor, vänner, partners och kunder.

Enkelheten ökar intresset för såna som dig till att nyttja fördelarna med en molnbaserad växeltjänst.

Om vi lägger till statistik så vill 77 % av småbolagsägare ha ett molnbaserat telefonsystem. Följer vi rapporteringen från samma studie svarar respondenterna att automatisk telefonist är den mest efterfrågande växelfunktionen och efter det konferenssamtal.

Tiden då Televerket dominerade telekombranschen är förbi och från 2020 är året då molnbaserade telefonsystem levererar alla betydande fördelar för alla.

Hur hjälper molntjänster oss?

Molnbaserat betyder att du inte behöver ett IT-team

Eftersom molnbaserat betyder att du inte behöver ha någon hårdvara i dina lokaler finns det inget att underhålla.

Allt, växeln, växelnummer, växeltjänster, fastnummer i mobilen, fastnummer till mobil, växeltjänst, alla funktioner och driftsäkerheten är tjänsteleverantörens ansvar. Det ända vi företagare behöver göra är att använda tjänsten..

Därför behöver du inget annat än en fungerande mobiltelefon och en internetanslutning för att komma åt dina tjänster.

En småbolagsägare som du behöver inte göra något annat än att betala ett lågt, fast månadspris för att få tillgång till en uppsjö av funktioner i växelfunktionen som gör livet mer bekvämt för dig.

Mobilitet

Molnbaserade telefonitjänster fungerar driftsäkert med en stabil och snabb internetanslutning. Eftersom allt du behöver är en internetanslutning och fungerande mobiler, behöver du inte oroa dig när du flyttar till en ny adress.

Allt är igång hela tiden.

I kontrast mot hur det fungerade med växelnumret i en hårdvaruväxel i din egen lokal så behövde de avisera leverantören om att de skulle flytta. De i sin tur tog en avgift för att utföra flytten och koppla ihop allting.

Detta är ju nästan helt borta idag, men för så lite som fem år sen hade en majoritet av alla företag en anslutning via telejacket till deras växel. I Sverige beräknar jag att det vid 2022 års ingång finns mindre än 1000 företag kvar med traditionell telefonväxel, men de byts ut i snabb takt.

Det är ju nu mobilitet som är viktigare för företag. Många har nu hemarbetare och med molnbaserad telefoni räcker det med en app i datorn eller mobilen för att koppla in sig till företagets växel.

Att ansluta flera kollegor, kontor i Sverige och även andra länder har aldrig varit enklare.

Med en ökad mobilitet och med företagets fastnummer i mobilen, kan kollegor jobba hemifrån eller vart de än är i världen, samtidigt som de har tillgång till alla viktiga växeltjänster som att skicka meddelanden i realtid, lyssna av röstmeddelanden, vara delaktig i konferenssamtal och allt som finns i företagets kommunikationsinfrastruktur.

Företagets fasta nummer i mobilen är kostnadseffektivt

Småföretagare vill hänga med i utvecklingen och samtidigt minska sina driftkostnader så mycket som de kan.

Vanligtvis krävde telefoni med en traditionell hårdvaruväxel investeringar i förskott och regelbundna underhållskostnader, för att inte prata om en avskrivningsperiod som ofta uppgick till 60 månader.

Med frånvaron av fysisk hårdvara kan vi nu spara in pengar på underhåll och uppgraderingskostnader.

I molnet betalar du bara en fast månadskostnad utan att behöva tänka på underhållet.

Om du har en lösning där du inte har hårdvaran i din egen lokal, så är det bra att veta att om du inte är nöjd med din nuvarande lösning (eller leverantör), tar ett byte vanligtvis inte mer än en till två veckor.

Och om du har bindningstider hos en gammal operatör (vi har bara obundna tjänster) kan ett byte delas upp i två steg.

Som ett exempel brukar vi hjälpa företag att flytta sin fasta telefonnummer till mobilerna, för att sen flytta mobilabonnemangen när bindningstiden för dessa löpt ut.

Ibland väljer företag att köpa ut sig från sin bindningstid för att vi kan påvisa en lägre totalkostnad över tid, bättre villkor och användbara funktioner.

Det är enkelt att skala upp växeltjänsten när du växer

En stor fördel med molnbaserad företagstelefoni är att det går snabbt och är enkelt att lägga till nyanställda eller komplettera med de nya tjänster vi tjänsteleverantörer fortlöpande lanserar. Med några få klick kan du välja vilka i personalen som ska ha ett direktnummer och mobilabonnemang samt vilka tjänster de skall ha tillgång till.

Det är så enkelt. Det tar 2 minuter att anlägga en växeltjänst i molnet, med fastnummer till mobilen och du kan gör det nu, genom att bara börja med att klicka på den här länken.

I det här sammanhanget kunde inte en hårdvaruväxel göra jobbet lika enkelt, snabbt och billigt. Många gånger krävdes en uppgradering, extra hårdvara till växeln, koppling av kablar och en installationskostnad.

Med molnet slipper du tänka på detta.

När du behöver något är det ett knapptryck bort, och när du inte behöver det längre är det lika enkelt att ta bort.

Dessa växeltjänster gör ditt företag mer attraktivt

Innan pandemin var jobba hemifrån som en avlägsen dröm. Idag är det i centrum för dagens moderna arbetsplats.

Det har visat sig att hemarbetet drastiskt minskat företagens transport-, lokalkostnader, och många andra fasta kostnader som kommer av att personal alltid infunnit sig på kontoret.

Därför och som du kan se finns det starka skäl till att fortsätta gynna distansarbete. Med tillgång till smartphones och molnbaserad telefonin är det mycket enklare och tillgängligt för oss småföretag.

Tidigare var hemarbete med Teams och företagets fastnummer i mobil en lyx, det är det inte idag. Det är idag en verklighet i vardagen.

Sammanfattning

Nu när vi tar oss vidare till framtiden för telekom och företagets växeltjänst ser vi att molnbaserad telefoni är här för att stanna. Molntekniken möjliggör flexibilitet, sänker kostnader och förenklar företagskommunikation, och det är anledningen till att de används överallt.

Vi är glada att vi varit en del av det i snart tre decennier. Genom vår resa har vi haft turen att hjälpa företagskunder att göra något så krångligt som företagstelefoni till en enkel sak.

Om du är redo att ta nästa kliv och bli en del av de 600+ företag som litar på Telekompaniet för deras kommunikation. Kontakta mig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig.