Affärstips

Därför ska ditt företag samla telefoni, internet, mobilabonnemang och mer

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Det finns en poäng i det gamla talesättet om att inte lägga alla ägg i samma korg. Det låter som ett klokt råd. Men funkar det överallt?

Antagligen inte.

Med åren är det lätt för ett företag att samla på sig flera produkter, tjänster och leverantörer.

Så småningom blir det överväldigande, oorganiserat och till viss del förvirrande.

Att köpa tjänster från olika leverantörer leder ofta till komplikationer, förlorad tid och pengar.

Framgångsrika företag driver verksamheten som en väloljad maskin.

När det kommer till leverantörer, är mindre mer. En smart filosofi.

Se över dina möjligheter att konsolidera dina tjänster till ett färre antal leverantörer – eller om du har turen, en enda leverantör.

Varför ska du konsolidera telefoni, internet, mobilabonnemang och mer till en leverantör?

Här är fem anledningar.

Effektivare = billigare

Du sparar tid och pengar genom att effektivisera dina tjänster genom en enda leverantör.

Ibland kanske det verkar billigare att exempelvis köpa mobilabonnemang från en telefonileverantör med lägst pris.

Men då missar man att räkna på kostnaderna för tiden och ansträngningen som följer för att handskas med olika leverantörer.

Låt oss fortsätta på exemplet mobilabonnemang. För vem har inte det idag?

Du väljer att köpa abonnemanget där du lyckas få bäst pris och störst surfpaket.

Bra deal tänker du.

Men ibland blir det inte så bra.

Ett exempel av många är att abonnemangen inte kan integreras med din telefonväxel och du går miste om fördelarna.

Idén om att kombinera tjänster är inget nytt.

Det är bara en smart metod för att sänka kostnader och göra livet enklare.

Enklare att felsöka

I en perfekt värld ska du aldrig uppleva problem med din telefoni-, internet- eller datatjänster.

Men när problem uppstår är det viktigt att de kan lösas så snabbt som möjligt.

Strul kostar en massa pengar.

Speciellt IT-strul.

Enligt den årliga undersökningen, Tjänstemännens IT-miljö, från fackförbundet Unionen, förlorar du så mycket som 47 minuter av din arbetsdag på grund av strul.

Det är väldigt mycket.

Felsökning går snabbare och det är enklare att hitta en lösning med samma leverantör.

Istället för att jonglera mellan tre olika kan du samla tjänsterna hos en som då får bättre inblick och kan ge dig snabbare och bättre hjälp.

Leverantören tar mer ansvar

En bra samarbetspartner kommer alltid att vara hjälpsam och guida dig för att lösa problem, även om felet ligger hos en annan leverantör.

Men i slutändan kan de inte ta ansvar om de inte levererat tjänsten.

Detta är ett läge du helst vill undvika.

Om du har flera leverantörer får du ett splittrat ansvar.

Det är mänskligt att fela, som de säger. Därför minskar du risken med en leverantör.

Det är bara enklare

Det är helt enkelt så mycket enklare med färre leverantörer.

Ett telefonnummer. En kontakt. En faktura. Punkt.

Bättre villkor

Olika leverantörer, sämre villkor.

När du visar ett större engagemang till en enda leverantör skapar du ett långsiktigt och säkert partnerskap där din leverantör bättre förstår dina behov, tycke och smak.

Exempelvis vill du undvika huvudvärken med olika bindningstider på dina tjänster.

Så istället för att den ena har hand om din internettjänst, den andra dina mobilabonnemang och den tredje dina växelfunktioner, kommer du att få bättre villkor när du samlar allt hos en leverantör.

Och alla dina tjänster kan då få samma avtalstider.

Fast ännu bättre är det med en leverantör som kör fasta priser – helt bindningsfritt.

Det finns ett högt värde i att få lite sinnesro när du vet att du inte är bunden till något, oavsett om det gäller din telefoni, internet eller mobilabonnemang.

Livet är dynamiskt. Så bör även din leverantör vara.

Vad gör vi på Telekompaniet?

När Telekompaniet grundades 1997 började vi med att leverera telefonväxlar och byggde datanätverk.

Med åren har våra kunder efterfrågat fler tjänster och vi har antagit utmaningarna.

Efter mer än två decennier har vårt tjänsteutbud ökat i takt med vår växande kundbas, och vi erbjuder tjänster inom företagstelefoni, internet, nätverkssäkerhet, mobilabonnemang, datacenter, WiFi, skrivarlösningar och mycket mer.

Vi är stolta över vårt stora produktutbud. Vi är stolta över hur vi gör det enklare för våra kunder och hur vi hjälper dem att spara stora summor pengar.

Ibland till hälften. Ibland mindre. Och ibland mer.

Sammanfattning

Det kan finnas tillfällen då det är vettigt att köpa tjänster från olika leverantörer. Ibland är du kanske tvungen.

Men det finns många bra anledningar att låta en leverantör få ett ökat ansvar och sköta om fler av dina tjänster.

Att konsolidera dina leverantörer är en viktig strategi för att säkerställa att du får bästa värdet, bästa prissättningen och bästa lösningen för ditt företag.

Om du är i en situation där du jobbar med flera leverantörer, bör du åtminstone se över möjligheten att flytta till en leverantör som kan erbjuda dig en komplett lösning.

Telekompaniet är en sån leverantör.

Ta kontakt och lär dig mer om fördelarna som väntar på dig.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.