Lösningar

Mobilabonnemang för företag… som tjänst - troligtvis bäst

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Medan folk har svårt att komma överens om en iPhone eller Android-lur (sorry Windows och Blackberry) är den bästa mobiltelefonen, finns det åtminstone ingen tvekan om att en mobil är avgörande för verksamheten.

Småföretagare och entreprenörer känner till betydelsen av mobilitet och att hålla sig uppkopplad.

Var skulle vi vara utan våra mobiltelefoner?

Dessa fickburna, fiffiga enheter ger oss snabbt tillgång till viktiga mejl, surf på webben och fortfarande det mest direkta, personliga sättet att komma i kontakt med någon – telefonsamtal.

Så in med ett SIM-kort i din smartphone och du är klar?

Nej.

Vi närmar oss 2020 och som företag räcker det inte längre bara med ett mobilabonnemang med fria minuter, SMS och ett par gigabyte surf.

Säg hej till…

Mobilabonnemang som tjänst

Här är ett typiskt scenario för företag som inte investerat i ett ordentligt telefonsystem.

De använder sina privata mobilabonnemang för företaget. Detta är normalt – det är prisvärt, det är bekvämt och de flesta föredrar det utav ren vana.

För vem vill krångla med två mobiler och två olika nummer?

Ditt mobilnummer är en viktig identitet och en stor del av ditt liv. De flesta skulle vägra byta om de inte var absolut tvungna.

Många tjänster du använder ber dig om ditt mobilnummer. Sen har du BankID, Swish och parkeringsappen.

Nej tack, jag behåller mitt nummer.

Flera problem…

Men att använda privata mobilabonnemang i jobbet kan vara problematiskt.

Här är några anledningar.

För det första, hur ska du besvara samtal som kommer från nummer du inte har i adressboken? Svarar du som du vill eller professionellt med företagsnamn och ditt namn?

Och din röstbrevlåda… ska den nämna företaget när kunder ringer?

Men alla samtal är ju inte affärsrelaterade.

Tuff nöt att knäcka.

Ett annat problem är om någon lämnar verksamheten.

Hur kan du säkerställa att kunder fortsätter att nå företaget istället för individen? Affärssamtal och relationer måste kopplas till ett företagsnummer.

Här kommer nötknäckaren.

Du behöver en mobil växel

Den enda egentliga skillnaden mellan ett privat mobilabonnemang och mobilabonnemang för företag ligger i funktioner som gör ditt företag bättre.

Exempelvis bättre samarbete, ökad produktivitet och enklare hantering.

I det här sammanhanget är mobilabonnemang som tjänst även känd som mobil växel.

Det finns en enkel lösning på problemen jag beskrivit och som inte kräver några större investeringar; ett SIM-kort, ett mobilabonnemang – och du får en komplett växellösning i fickan.

Så nu är det bara att stoppa in ett SIM-kort och du är klar.

Ditt SIM-kort är numera ditt företagsnummer, privata mobilnummer, automatisk frånvarostatus, en telefonväxel, en mobilapp, ett konferensrum, en professionell röstbrevlåda med ditt förnamn redan inspelat! … och mycket, mycket mer.

Säg hej till Telekompaniets Mobil Växel.

Det funkar på en iPhone eller Android-lur. Du kan till och med ringa från din dator och du kommer att använda dina fria samtalsminuter på ditt mobilabonnemang

Inte så dumt.

Tänk dig då att oavsett om du ringer från din mobil, dator eller fasta telefon kan du visa ditt företagsnummer eller växelnummer. Gör precis som du vill, det går ändå via ditt obegränsade mobilabonnemang.

Telekompaniets Mobil Växel är mobilabonnemanget som ger dig total kontroll.

Du kan säkerställa att affärer sker på företagsnummer och fortsätter att göra även när någon gör en sorti.

Den som lämnar tar helt enkelt med sig sitt mobilnummer (porterar ut) och du behåller givetvis företagsnumret som du delar ut till ersättaren eller temporärt styr till någon annan.

Du tappar inga affärer och behåller relationen med kunder – en vinst för alla.

Allt detta kan du sköta via ett snyggt webbgränssnitt, den användarvänliga mobilappen eller slå en signal till vår kundtjänst som gör det åt dig.

Telekompaniets mobil växel gör ditt mobilabonnemang till en multitaskare, precis som dig – en småföretagare och entreprenör med många bollar i luften.

Därför behöver företag integrera sina mobilabonnemang

Du kan söka efter bästa mobilabonnemanget för företag och råka komma över en artikel från en känd nyhetstidning.

Men vad de misslyckas med att förklara är att som företagare handlar det inte om själva mobilabonnemanget, utan funktionerna som ger ditt företag en konkurrensfördel.

Samtalsminuter, SMS och surfpott i all ära, men du ska kunna samarbeta internt och framstå som professionell för att vinna fler affärer och framstå som trovärdig.

Ett annat problem med att visa mobilnumret är att du blir alldeles för tillgänglig. Det är ett riktigt problem. Det inkräktar på balansen mellan jobb och privatliv.

Självklart är det nödvändigt att kunna svara på samtal snabbt och enkelt under öppettider, men kunder ska inte kunna nå dig en lördagsmorgon.

Småföretagare och entreprenörer jobbar hårt. Alla ska ha rätt till en sund balans mellan en hektisk vardag och lite fridfull tid.

En av grundidéerna bakom vår mobil växel är att ge dig avskildhet utan att äventyra din tillgänglighet.

Denna idé bygger på smarta funktioner.

Exempelvis kan du ställa in att efter 18:00 på fredagar dirigeras automatiskt ditt företagsnummer till din röstbrevlåda som då berättar att du är åter igen 08:00 måndag.

Helt plötsligt har du fått helgen fri till annat.

Det förtjänar du.

Hur mycket surf behöver jag?

Jag får ofta svara på den här frågan.

Och naturligtvis finns det alltid undantagsfall, men de flesta klarar sig med 5 GB.

Det är nivån som hundratals av våra kunder ligger på eftersom de använder företagets WiFI för att streama musik och högkvalitativ video.

Men spelar det någon roll hur mycket surf du behöver idag om abonnemang och tjänster kommer utan bindningstid?

Helt obundet alltså.

Du kan uppgradera dina 5 GB till 50 GB för att du vill streama fotbolls VM och sen mitt i månaden, direkt efter finalen nedgradera till fem.

Du betalar bara för det du använder exakt på dagen.

Så funkar Telekompaniets mobilabonnemang och växeltjänster.

En annan användbar funktion är att du själv kan välja att ”toppa upp” med mera surf när det tar slut.

Du får en notifikation via SMS när du förbrukat 80% av ditt datapaket och om du behöver mer lägger du till 1 GB extra med mobilappen.

Det sista ett företag som ditt behöver är kontraktsmässiga inlåsningar som håller tillbaka din tillväxt.

Sammanfattning

Privata mobilabonnemang är inte avsedda för affärer, de är besvärliga, ineffektiva och till och med skadliga.

Telekompaniet har erbjudit företag som ditt moderna telefonilösningar i över två decennier.

Vi kan erbjuda en av de mest flexibla, kraftfulla och användarvänliga telefonilösningarna för ditt företag med fasta priser, utan bindningstid och ett par enstaka, automatiska prissänkningar.

Telekompaniets mobil växel är designat för att hjälpa dig komma närmare dina kunder, göra din kommunikation mer effektiv och professionell.

Låt oss visa dig hur.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.