Företag med mobil växel kan ha behov att via BankID säkerställa vissa inringares identitet. 

Är Ni säkra på att de som ringer er verkligen är de, de utger sig vara? Så länge betalkort på köpsiter används så får ju det säljande bolaget sina pengar innan de levererar, då sköts ID-kollen av kortinnehavaren och banken. Men i många tjänster, inloggning till ex. Kivra, leverantörer, som elbolag, eller många andra så används inte betalkortet, då är Bank-ID oslagbart för identifiering av användaren. Denna artikel handlar ju om att använda Bank-ID för inringande som önskar information där uppringarens identitet måste vara bekräftad, så vi kan väl börja med varför:

Identifiering via telefon

Hela idén startades med den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som 25 maj -18 ersatte den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Företag med växel ringde oss med att de vill säkerställa att inringaren verkligen är den han eller hon säjer. Tänk er själva några så enkla saker som:

  • Någon ringer till er och har glömt sin inloggning eller säjer sig bytt e-postadress eller mobilnummer.
  • Ett larmföretag är osäker på att rätt person ringer, en annan försäkringsmäklare måste verifiera att rätt person ringer för att kunna bl.a. uppfylla GDPR kraven.
  • En person ringde oss för att få en kopia på en faktura för att kunna betala, sa han. Den va redan betald och det visade sig vara en "bedragare" som va ute efter konkurrensinformation.

Tittar ni i er egen organisation så finns det säkert tillfällen då inringare kan begära ut information de inte har rättighet till. Lagstiftaren ser allvarligt på dessa urkundsförfalskningar. Påföljden blir fängelsestraff i minst 6 månader för de lättaste förseelserna. Att bakom ett hemligt nummer i ett kontantkort förställa sig är ju enkelt och rätt riskfritt kan tyckas. I dessa tider av systematiska dataintrång, och ekonomisk brottslighet är det rätt att i god tid skydda sig mot alla bedragare från och med nu .

Integration med BankID till företagstelefonin löser det problemet.

Bank-id till telefonväxel

Det företag som idag kan erbjuda sina kunder Bank-ID för exempelvis en inloggning, kan använda det för andra tjänster såsom Bank-ID för inringande personer till mobilväxeln. Eller tvärtom, behöver ni Bank-ID-telefoni för att säkerställa era inringares identitet, så kan ni även utveckla er kundinloggning på nätet eller annat med samma tjänst.

Bank-ID har ett starkt förtroende hos oss svenskar, det behövs ju inte här presenteras närmare. På bankid.com läser vi att s.g.s som alla i arbetsför ålder använder eller har tillgång till mobilt Bank-ID. Har man bara personnummer, bostadsadress och uppehållstillstånd, vilket säkert era kunder har, så kan man e-legitimera sig.

Under 2020 gjordes c:a 4,8miljarder e-verifieringar, underskrifter eller inloggningar.

Säkerhet kring Bank-ID och Mobil växel

Säkerheten är optimal, så länge användaren själv följer de råd tjänsten stipulerar. Ni kommer inte bli ifrågasatta varför ni ber om e-legitimeringen då kunderna själv ringer in och begär deras egen information. Tvärtom känner de extra säkerhet i  ert agerande i och med att deras egna information inte kommer utlämnas i orätta händer. I alla fall inte över telefon. Bank-ID ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank gemensamt i ett bolag, Finasiell ID Teknik AB

Arbetssätt med Bank-ID vid inkommande samtal

Inringaren kan på anmodan legitimera sig, och därefter ser ni klart och tydligt på er dataskärm vem som ni med 100% säkerhet talar med. Sedan kan ni genomföra samtalet i större förtroende och bedöma vilken information ni har rättighet att lämna ut. Ni som företag ska vet är bara personer, inte företag, som kan ha Bank-ID. Om den e-signerande personen representerar ett företag så behöver ni naturligtvis veta att personen har rätt att få ut informationen de söker.

Vilka företag kan ha BankID.

Ett företag måste anses lagligt och orsaken till e-legitimeringen är sund och motiverad. Följs inte villkoren eller att det registreras anmälningar på ARN så indikerar det ett bedrägligt betende och då kan Bank-ID spärras. Ett informativt stycke rekommenderar vi er att publicera på er webplats. Den beskriver varför ni i vissa fall kommer begära Bank-ID vid samtal och/eller andra tjänster. Den kan vara enkel och kort. En presentation av era tjänster, nyttan med identifieringen och skadan som skulle kunna uppkomma om information kom i orätta händer. Referera till ekonomi, GDPR, inloggningsuppgifter eller det som är relevant inom ert företag.

Ni kan även nämna att ni aldrig kommer ringa upp eller skicka mail för att be om Bank-ID samt nämna något om de övriga säkerhetsåtgärder ni vidtagit och som finns så noga beskrivet på Bank-ID´s webplats.

Så hur går vi vidare

Er bank, vi eller er befintliga IT-leverantör kan hjälpa med integrationen.

Har Ni redan e-legitimation för annan tjänst så kan ni  ansluta ert BankID till våra mobil växel och BankID till Avaya från oss. Har ni ett annat växelsystem är det bara att undersöka med den leverantören, annars finns Bank-ID i molnväxeln här att läsa om . Debitering är en förhandlingssak mellan er och er bank, men vanligtvis är den transaktionsbaserad. Vi hanterar det praktiska, som certifikat, support till användarna och tillhandahåller den licensen som mobila växeln behöver.

klicka här