Små vårdcentraler är beroende av motiverad och hängiven personal för att säkerställa att patienterna får den behandling som de förtjänar. Ofta kan tekniken vara en hjälpande hand för att göra det enklare för personalen att sköta sina ansvarsområden.

Tekniken kan även förbättra patientupplevelsen och så är fallet med telefonsystemet din mottagning använder.

Telefonsystemet är en viktig knutpunkt mellan patient, mottagning och personal.

Den moderna funktionalitet som molntekniken erbjuder kan vara nyckeln till framgång när det gäller att sänka kostnader och öka effektiviteten – vilket i sin tur främjar nöjdheten hos patienter.

Vi vet redan att små vårdcentraler har nöjdare patienter än stora, men i denna artikel får du lära dig hur din mottagning kan gynnas av en mobil växel.

Fördelar med mobil växel för små vårdcentraler

Fördelar med en mobil växel är särskilt betydande för små vårdcentraler. Mindre mottagningar är ofta mer pressade när det kommer till omkostnader och resursfördelning.

Låt oss ta en närmare titt på några av fördelarna.

Enkelt att implementera och underhålla

Väldigt få vårdcentraler har egen personal som tar hand om IT-frågor och ännu färre har en IT-avdelning som sköter om telefonin.

Telefoni som inte ställer höga krav på underhåll är en riktig fördel. Att det är lätt att använda är ännu bättre. Du kan sköta allt via en mobilapp eller webbgränssnitt.

Allt du behöver göra är att tänka på hur du vill att dina patienter ska bemötas när de ringer in till din vårdcentral. Sen ser telefonleverantören till att det hamnar på plats.

Kostnadsbesparingar

En underhållsfri lösning betyder lägre kostnader eftersom din mottagning slipper tänka på underhållet av dyr hårdvara.

Men de kostnadsmässiga fördelarna med en mobil växel är mer omfattande än så.

Först och främst är totalkostnaden generellt sett mycket lägre.

Jämför du vanliga mobilabonnemang med abonnemang i en mobil växel inkluderas även moderna växelfunktioner i ditt abonnemang, det gör att du får mer än bara samtalsminuter och surf.

Slutligen blir personalen mindre bunden till skrivborden. Istället får de chansen att vara där de behovs som mest: hos patienterna.

Skalbart och flexibelt

Svårigheten med traditionella växelsystem har alltid varit att göra tillägg och anpassningar och har krävt större investeringar.

Små vårdcentraler behöver vara mer medvetna kring kostnader för skalbarhet som uppstår till följd av tillväxt, sammanslagningar, uppköp eller helt enkelt ett oväntat stort patientbehov.

En molnväxel är alltid uppdaterad och kommer ständigt med nya funktioner så att du slipper överinvestera på utrustning du inte behöver just nu.

Du betalar för det du behöver, när du behöver det.

Mobiltelefoni

I årtionden har sjukvårdspersonal använt mobiltelefoner för att kommunicera, såväl utanför mottagningen som när de är i kontakt med patienterna.

Men att ringa patienter från ett privat mobilnummer är inte optimalt. Ett praktiskt problem som en mobil växel löser är att du istället visar växelnumret när du ringer ut.

Den som får ett missat samtal från ditt växelnummer ringer då tillbaka till ett nummer som alltid är bemannat, till skillnad mot att ringa tillbaka till ditt mobilnummer som du inte kan svara på när du är upptagen med en annan patient.

Som ett tillägg till detta kan du se till att olika nummer styrs och hanteras olika beroende på din tillgänglighet.

Möjligheterna är många och kan anpassas efter ditt behov. Så fort det är uppsatt sköter det sig själv och du slipper tänka på det.

Automatisk patientinteraktion med smarta grupper

Vad är smarta grupper?

Det kan kallas IVR, menyval eller talsvar.

Till exempel:

”Tack för att du ringer (namnet på din vårdcentral), om du vill komma till avdelning X, tryck 1, vill komma till avdelning Y, tryck 2 och så vidare.

Kanske inget revolutionerande i sig.

Visst – men smarta grupper gör mycket mer än så.

En virtuell receptionist tillåter dina patienter att komma i kontakt med rätt klinik eller läkare om så behövs. Att kopplas fram och tillbaka är frustrerande för alla inblandade och det får inte din mottagning att se bra ut.

Bra kommunikation betyder bra service och det får patienter att känna sig trygga.

Med smarta grupper kan du spara hundratals timmar med hjälp av återuppringning eller professionella röstbrevlådor.

När en patient inte orkar vänta på svar kan de välja att bli uppringda eller lämna meddelande till en röstbrevlåda.

Om din patient lämnar ett meddelande mejlas det ut en ljudfil till dig som du kan lyssna av från vilken enhet som helst. Väljer din patient istället återuppringning bokar de själva en tid då du kan ringa tillbaka.

Det är bra service.

Att utvärdera leverantörer

Vilken telefonileverantör är bäst?

Den minsta leverantören kanske inte kan ge dig den trygghet du behöver, medan den största inte ger dig den prioritet du förtjänar. Ett mellanläge ger dig pålitlighet samtidigt som det blir personligt.

Du bör ta fram en lista över de prioriteringar som är viktiga för dig.

Kostnad hamnar oftast på en sån lista, men det är också en bra idé att tänka på vilken erfarenhet leverantören har om din bransch. Det gör att de kan erbjuda funktioner och tjänster som är särskilt användbara för din vårdcentral.

En leverantör med erfarenhet inom sjukvårdsbranschen kan se till att du kommer igång snabbare och kan bistå med goda råd kring hur du bättre klarar av kravet från vårdgarantin.

Nästa steg: Kom igång med mobil växel

Att byta från din befintliga telefonileverantör är enkelt.

Du behåller dina befintliga nummer och med en leverantör som Telekompaniet får du hjälp med att anpassa systemet så att dina patienter får en bättre upplevelse.

Vårdpersonalen får utbildning som hjälper till att effektivisera rutiner för att underlätta vardagen vid kontakt med patienter.

Med mobil växel finns all nödvändig serverutrustning och mjukvara på plats i ett stort datacenter. Inget växelsystem finns på din mottagning.

Även om vi har pratat om hur enkelt och bra det är att använda mobiltelefoner kan du likväl blanda fasta telefoner och om så önskas en applikation i datorn.

Det är tack vare molntekniken som dessa avancerade växelfunktioner blivit lättillgängligt för mindre vårdcentraler och verkligen bidrar till ökad effektivitet och en bättre upplevelse för både personal och patienter.

Sammanfattning

En mobil växel är en avancerad plattform som har möjligheten att erbjuda mycket mer än bara röstsamtal och telefoner.

Det kan revolutionera många operationella faktorer på din mottagning och förbättra patientupplevelsen.

Ta kontakt med en pålitlig och erfaren leverantör för att ta del av fördelarna som mobil växel kan erbjuda, bortom ringsignal i luren.

Telekompaniet telefonitjänst för företag