Lösningar

Företagstelefoni: Den dolda kostnaden med kundplacerad växel (PBX)

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Den trogna kundplacerade växeln (PBX) har en plats i många hjärtan. Systemet bara fungerar, du kan ringa och ta emot samtal hela dagen, varje dag.

Men det kommer med en kostnad.

Och inte bara de direkta kostnaderna för den fysiska hårdvaran, eller de löpande som elförbrukning och underhållskostnader – men också de indirekta, dolda kostnaderna.

Det finns många variabler som påverkar kostnaden, varför det är så svårt att få ett exakt pris när du frågar. Det händer att en telefonleverantör ger dig en offert som senare skiljer sig avsevärt från det slutliga priset.

panasonic-ncp500-lineup

Det finns involverade kostnader med en kundplacerad växel många inte tar hänsyn till initialt. De dyker upp senare. Det är viktigt att planera för dem eftersom de utgör en betydande utgift som kan göra att det inte är praktiskt att ha en kundplacerad växel.

Dessa saker inkluderar:

Ansluta flera kontor och oflexibelt

En kundplacerad växel funkar bara för ett kontor.

Undantaget är om du har IP-telefoner, då kan dessa anslutas till växeln från andra platser. Men det kräver oftast att du har en brandvägg med en VPN-konfiguration och en stabil internetanslutning så att samtalskvalitén inte blir lidande.

Men det förutsätter fortfarande att kollegor åker in till sin arbetsplats för att ringa och ta emot samtal på deras jobbnummer - och det är inte flexibelt.

Nicholas Bloom, professor i ekonomi vid Stanford University, genomförde en studie under nio månader och kom fram till att ökad flexibilitet ledde till ökad produktivitet.

Studien som publicerats i Harvard Business Review visade att anställda också minskade sin sjukfrånvaro, arbetade fler timmar och var gladare i sitt arbete.

Klarar inte av en katastrof

Med en kundplacerad växel har du en ”single point of failure”, det innebär att vid strömavbrott eller på grund av en klumpig vaktmästare eller städare (vanligare än du tror) slår det ut ditt telefonsystem.

Som en effekt av detta är det inte helt omöjligt att du förlorar intäkter och skadar ditt varumärke.

Förändring och tillägg

Behöver du flytta en telefon, lägga till en extra anknytning eller på annat sätt ändra konfigurationen av ditt system tillkommer en kostnad.

Detta är utöver kostnaden för underhållsavtalet du betalar för att en tekniker ska åka ut till dig och anpassa konfigurationen för det tillägg och förändring du är i behov av.

Vissa förändringar kan göras fjärrledes, men det är fortfarande ett ingrepp som oftast kostar.

Utökning när du växer

Självklart måste du köpa nya telefoner oavsett vilken lösning du har, men med en kundplacerad växel behöver du många gånger köpa nya licenser eller hårdvara som anknytningskort för att få plats med nya telefoner.

Det går inte att skala ner

Med en kundplacerad växel är du bunden till de köp du har gjort.

Som ett exempel var du till en början i behov av 30 anknytningar, men på grund av omständigheter behöver du bara 20 stycken idag.

Det du har gjort är att betala för licenser eller anknytningskort, oftast via hyresavtal och därmed är du bunden till att fortsätta betala för det du inte behöver tills hyrestiden löper ut.

Support- eller serviceavtal

Betyder samma sak, men kallas olika hos leverantörer.

Den genomsnittliga livslängden för en hårdvaruväxel är mellan 5–7 år och under den tiden ska det underhållas, vilket är ett villkorskrav med hyresavtal.

Därför behöver du ett support- eller serviceavtal.

Nu när du har läst detta, är naturligtvis din fråga vad alternativet är?

Jag nämner oblygt…

Telekompaniets mobil växel

Om ditt företag bistår anställda med mobilabonnemang och de använder smartphones (vem har inte det idag?), så är en mobil växel ett attraktivt alternativ att överväga. Med ett nytt simkort i telefonen får du en hel företagsväxel i mobilen, med fastpris, utan bindning.

Det är Telekompaniets mobil växel.

Men du har många alternativ att välja mellan, särskilt som de stora operatörerna är så framträdande med deras aggressiva annonsering.

Med alla dessa val så är smart shopping absolut värt ansträngningen.

Och varsågod, läs vidare för att lära dig mer om Telekompaniets mobil växel.

Betala för det du använder

Om du inte har ett 24-timmars callcenter spenderar du antagligen för mycket pengar på fel abonnemang. Med en modell där du endast betalar för det du behöver har du alltid det du behöver just nu, inte för morgondagens behov eller gissningsvis framtida.

När ditt företag växer och får ökat behov kan du lägga till abonnemang, större surfpaket och nya funktioner.

Med en fastprismodell, utan bindningstid där du både kan skala upp som ner, kan du se till att din lösning alltid är rätt anpassad efter ditt behov.

Dedikerade specialister

Här får du bra nyheter. Telekompaniets mobil växel är idealt för företag som inte har ett IT-team eller för de som föredrar att allting ingår i deras telefonsystem, även hjälp från dedikerade specialister.

Telekompaniets kundtjänst finns där från det ögonblick du behöver hjälp.

Vi hjälper till med allt från första inrättandet av funktioner till allmänna användarfrågor till nätverkshjälp.

Och vi sköter om systemet uppe i molnet, så det finns inget behov av dyra servicebesök.

Lägre månadsavgifter, inga bindningstider

För ett företag på tio personer kan du spara upp till 36% med Telekompaniets mobil växel. För ett större företag, ännu mer. Och du behöver inte binda upp dig, vilket är en uppskattad bekvämlighet för kunder.

Om en kund någonsin väljer att byta från Telekompaniets mobil växel kommer inga uppsägningstider att debiteras.

Vi vill ta död på det som heter bindning- och uppsägningstider. Kanske svårt att tro, men så är det. Vi kallar det för Telekompis – gör det bästa du kan, på alla sätt du kan för både kollegor och kunder.

Det bästa råkar vara värdefulla funktioner till lägre priser, inga bindningstider.

Sammanfattning

När du överväger dina alternativ; var medveten om de dolda kostnaderna innan du skriver på ett avtal. Då kan du undvika ett oväntat slag mot framtida budget.

Telekomtekniken utvecklas i rasande fart och med en mobil växel / molnbaserad växel har du alltid en lösning som är uppdaterad med de senaste funktionerna företag som ditt behöver.

Men i slutändan måste du väga för- och nackdelar mellan olika alternativ för att se vad som passar ditt företag bäst. Idag har jag skrivit om många nackdelar med en kundplacerad växel, men det finns också många fördelar. Ibland är det ett bättre alternativ beroende på hur ditt företag fungerar.

Syftet med artikeln var att väcka en frågeställning ingen leverantör vågar prata om. Jag hoppas det kommer till nytta.

Vi hjälper företag med molntjänster och kundplacerade system. Vi hjälper till att sänka kostnader och öka intäkter. Kontakta oss idag och se hur vi kan hjälpa ditt företag.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.