Lösningar

4 små men viktiga saker för ett bra datanätverk

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Bästa datanätverket, från början till slut

Du lägger 10 000 kr per dator till din personal, betalar flera tusenlappar i månaden för företagets fiber och har antingen servrar för hundratusentalskronor eller betalar många tusenlappar per månad för att ha webtjänster/molntjänster. Men du lägger 0 kr på allt som är mellan datorn och internet. Är inte det konstigt? För några hundralappar i månaden kan ni nå eraa datorers och internets fulla potential. Att betala för dragning av nya nätverkskablar på kontoret är ju ungefär lika roligt som att dränera runt huset hemma. Dock så är den bittra sanningen att när fler och fler tjänster hamnar i molnet så har ni färre och färre teknikprylar i er lokal som kan strula. Så att ha en bra nätverkskabel, en bra brandvägg, en bra switch, ett bra trådlöst nätverk och sist men inte minst en batteribackup (UPS) för att säkerställa driften av tekniken kanske inte är så mycket begärt. Det är ju det sista på kontoret i teknikväg som faktiskt aldrig borde kunna ersättas av en molntjänst.

Med följande 4 saker säkrar du upp era datorers kontakt med internet

  • Brandvägg
  • Switch
  • Wifi
  • UPS

Att tänka på vid bygge av nya datanät (kablage)

Vid din arbetsplats ska du ha ett uttag. Uttaget ska vara märkt, ex.E21. Kabeln i väggen ska vara av kategori 5e eller högre. (Cat5 klarar 10/100 Mbit/s, Cat5e klarar 1GBit/s, Cat6 & Cat7 klarar 10Gbit/s) Andra änden av kabeln ska gå till en patchpanel som då har samma märkning, E21. Det är snyggt och seriöst att ha patchpanelen i ett plåtskåp med glasdörr. Där kan vi/ni gömma den hårdvara ni faktiskt måste ha kvar i lokalen. Ser er infrastruktur ut som ovan så är det enkelt att underhålla ert nätverk, oavsett om ni gör det själva eller anlitar någon för det.

rackskåp med glasdörr

Att tänka på vid val av nätverksswitch

Även om vissa tekniska prylar i lokalen är begränsade till lägre hastigheter så ska ni se till att switchen inte begränsar de enheter som faktiskt klarar av högre hastigheter. Till att börja med ska switchens alla portar klara av 1 Gbit/s. En rekommendation är att switchen även kan leverera upp till 48 volt på portarna samt att switchens totala throughput överstiger 1Gbit/s räknat på flera portar samtidigt. Dvs 24 portar bör ha mer än 24 Gbit/s throughput. Att leverera ström i nätverket är effektivt, driftsäkert och snyggt då trådlöst nätverk eller videoövervakning inte behöver separata strömadaptrar.

Vi själva levererar alltid switchar som är managerbara från vår molntjänst. Det gör att vi kan skjuta ut mjukvaror och inställningar till flera enheter samtidigt. Och när det är smidigt för oss innebär det att ni som kund får mer av oss än om det är krångligt för oss att göra vårt jobb.

Varför ska jag ha en UPS?

Hur många gånger har du inte fått rådet att ”STARTA OM” det som slutat fungera i ert nätverk?

Ni drar ut alla sladdar och väntar en stund för att sen i rätt ordning stoppa i sladdar och se lampor tändas i rätt ordning. Sen funkar allt igen.

Elnätet drabbas ofta av störningar från natur- och industrikällor. Man kan tro att det blir bättre med tiden och att det är bättre centralt i storstäder. Sanningen är tvärtom. Det används mer och mer ström och just i centrala delar av staden är det svårare att bygga ut elnäten än på glesbygden. Stockholm drabbas av nästan 100 strömavbrott och strömspikar i veckan, nästintill alla är så korta att ingen människa märker dem. Men den stackars nätverksenheten som hängt sig märker det och fungerar ej längre utan omstart.ups huawei

Datorbaserad utrustning är känslig för strömspikar och behöver avbrottsfri strömförsörjning för att slippa starta om olika komponenter.

Stabil Kontinuerlig strömförsörjning med en UPS (avbrottsfri strömförsörjning) stoppar upp strömspikar och bortfall i nätet och levererar alltid jämn och stabil kraft och ger skydd för en säker drift av ditt datorsystem även vid kortare strömavbrott.

Telekompaniet ställer ut en online UPS hos er som tjänst där vi ansvarar för dess funktion och drift över tiden. Online innebär att elen in till er alltid kommer från batteriet, det är så vi skyddar er från strömspikarna. De vanligaste UPS:erna är offline och kickar endast in när ni väl får ett riktigt strömavbrott.

TRÅDLÖST NÄTVERK (WIFI) SOM TJÄNST

Hellre än att ha WiFi som inköpt produkt i datarummet så finns det nu ett bättre sätt. Wifi som tjänst är hos oss en fullt supporterad tjänst där vår supportavdelning kontinuerligt övervakar tjänsten och ser till att allting fungerar.

Till en låg och fast månadskostnad per accesspunkt (sändare) utan bindningstid får ni trådlöst nätverk som tjänst. Enkelt att budgetera, enkelt att öka eller minska antalet sändare eller funktioner över tiden.

wifi som tjänst

Vad ingår i wifi som tjänst:

  • Företagsnätverk så att personalen kommer åt servrar och skrivare
  • Gästnätverk så att alla besökare enkelt kommer åt internet hos er
  • Utbytesenhet för den dagen det är dags att uppgradera tekniken
  • Sömnlös roaming mellan era olika sändare

Vii kan stilla er nyfikenhet genom att skicka ut en sändare till er. Direkt när ni kopplar in den i nätverket hämtar den ner sina inställningar från vår molntjänst och den är redo att användas. När ni testat klart väljer ni om ni vill skicka tillbaka den eller beställa ut fler. Behöver ni hjälp att dra nätverkskablar och montera i tak eller på vägg hjälper vi gärna till.

IT-administratörens viktigaste redskap är verktyget för nätverksövervakning.

Skyddet gör ju att nätverket är ointagligt för inblick av vanliga användare. Ändå är det ju så att det är vi vanliga användare som oftast omedvetet är orsak till felen som uppstår.

Men med rätt verktyg kan ni eller vi få koll på vad ni har i nätverket och vad som avviker.unifi nätverksövervakning

Ni skulle gärna få testa adressen till vårt nätverk för att se hur det ser ut i realtid. Ni skulle kunna se all trafik och terminaler men det motsatte sig vår LSG (local security group) så Ni får i detta inlägg nöja Er med skärmdumpar.

Med detta verktyg kan ni se allt i nätverket och ge det där dolda nätverket ett ansikte.

Har ni sett detta någon gång så kan ni i en ögonblicksbild lokalisera avvikelsen från det normala, genom att kanske en terminal har jättehög aktivitet vilket innebär att nätet upplevs långsamt eller att telefontrafik störs.

Felsökningar och åtgärder sköter vi härifrån.

Problemet är kanske lika svårt att lösa i alla fall, och ni måste kontakta extern data/telesupport, men ni är inte till 100% utelämnade till mysticismen.

NÄTVERK SOM TJÄNST

Det är helt fantastiskt att vi i denna tid av molnlösningar, när vi ska äga så lite som möjligt, trots allt behöver nya komponenter som vi egentligen inte anser oss ha behov av och som vi trodde vi skulle slippa.

Det är nån switch som gått sönder eller Wifi som inte når hela lokalen. Datakillen säjer att det behövs en ny brandvägg för att han skall sätta upp nån tjänst gentemot nåt annat.

Och aldrig har det väl vart så mycket sladdar runt arbetsplatserna sedan allt blev trådlöst.

När väl inköpet är ifrågasatt och i sinom tid gjort. Så kan man vara rätt säker på att det inte dröjer länge innan det som köptes måste ersättas eller kompletteras med ”nya burkar”, med ursäkter om att det måste till nya protokoll eller funktioner som naturligtvis är livsavgörande. När våra datakonsulter besöker er kan de se att det kan stå flera generationer av "burkar" till ett värde av många 10-tusenlappar i datarummet och samla damm, helt i onödan för både nätverket och vår gemensamma miljö.

För att råda bot på detta, försöka bidra lite till att smartare hushålla med pengar och inte behöva byta burkar sån rasande takt, så har vi kommit på en smart lösnining.

Vi säljer inte komponenterna. Vi levererar ut en …. Brandvägg (exempelvis) som vi programmerar upp EXAKT efter de funktioner som Ni idag har behov av. När behovet ändras, ändrar vi konfigurationen remote och kan fortlöpande överblicka trafik. Skulle sedan WiFi inte täcka kontoret kan vi för en liten månadsavgift, utan bindningstid, leverera ut en färdigkonfigurerad WiFibas.

När behovet av produkten hos er inte finns kvar, så skickar ni tillbaka den till oss och vi upphör med månadsdebiteringen.

NÄTVERKSSÄKERHET

Den största nyttan med internt nätverk är att Ni kan dela på ert företags gemensamma resurser, filer, WiFi m.m, samtidigt som Ni har fri tillgång till internet.

Den största risken med internt nätverk är att alla på internet kan dela på ert företags gemensamma resurser, filer, WiFi m.m, de har fri tillgång till ert nät.

När ni får nätverkskomponenterna från operatören har de fokus på att Ni ska nå internet, och för det, levererar de en router som kostar dom max 100kr med ett WiFi med omöjligt namn och knöligaste lösenordet för att Ni ska känna er säkra. Utrustningen är toppmodern, men bara i inköpsögonblicket. 

9 av 10 brott mot företag begås över nätet. Hur är ni skyddade?

När Ni är kund till oss har ni fri tillgång till internet, men inga hackers har tillgång till ert nätverk. I ett stativ eller plåtskåp monterar vi bort routern, in med en brandvägg som fortlöpande övervakas och uppdateras, så den alltid är toppmodern. Det är vår utrustning, ni behöver INTE köpa den, vi har ansvaret och den dagen ni tycker att vi missköter oss, inte klarar av era behov av VPN eller andra trafikstyrningar, så är det bara att säja upp, utan varsel. Ni betalar bara några 100-lappar i månaden för säkerheten som tjänst. Utan bindningstid dessutom.

Samma sak gäller alla komponenter i jordens mest tråkiga utrymme, datarummet. Switch för trafikstyrning och WiFi. Allt övervakas och driftas av vår datapersonal som ser avvikelser innan ni gör det.

Alla de tjänster och produkter som Ni behöver för Ert företags kommunikation finns på Telekompaniet. Inget köps, allt tillhandahåller vi som en alltid toppmodern övervakad tjänst.

Varför har man en brandvägg?

Då era datorer är anslutna till Internet, är de ett potentiellt mål för en rad cyberhot, såsom hackare, trojaner som attackerar genom öppna Ipadresser. Detta innebär att om Ni som alla på nätet, är utsatta för data och identitetsstöld vid sidan om många andra angrepp.

En brandvägg fungerar som en mur mellan din dator och cyberrymden. När du är ansluten till Internet skall alla ”godkända” datapaket kunna komma och gå genom ”muren”. Brandväggen kollar och filtrerar alla datapaket för att se om de uppfyller vissa kriterier som fastställts av en rad regler, och därefter blockerar eller tillåter data passera. Detta resulterar i att ingen kan komma in och stjäla information såsom bankkontonummer, databasinformation och lösenord från dig.

En mer avancerad brandvägg kan även klassificera och prioritera trafik därför att Ni företagare anser att viss information är viktigare än annan. Ex. 

  • Telefoni måste prioriteras för att det ska bli ljud i luren i bästa ljudkvalitet
  • Affärskedjans kassaapparater skall registrera kortbetalning säkert och utan dröjsmål.

Att köpa en avancerad brandvägg kostar 5 000 – 50 000 kronor. Med (o)jämna mellanrum så kommer en tekniker och uppgraderar med sista ”firmware”, kontrollerar att allt fungerar som det ska.

För att vi fortlöpande och online skall hålla brandväggarna uppdaterade för hela tiden kluriga hackerförsök, så är det lättast för alla parter att välja de mest sofistikerade då de uppdateras fortlöpande och med automatik från vårt kontrolltorn i Solna.

Har Ni kontor på olika platser kopplar vi ihop de lika enkel och stabilt. I och med att den är helt mjukvarustyrd från vårt ”kontrolltorn” har den så gott som inga begränsningar i prestanda eller möjliga och omöjliga kopplingar.

Även om en brandvägg ger viktig skydd för att hålla din dator säker från obehörig åtkomst, kan det inte ta bort skadliga program från ett system som redan har smittats. Därför bör en brandvägg användas tillsammans med antivirusprogram, för att stärka din motståndskraft mot attacker. En enkel men ändå kraftfull variant ingår i senaste versionen av Windows 10. Så har ni en äldre windowsversion rekommenderar vi att ni köper en ny dator med senaste operativ. (det är ofta dyrare att lägga tid på att uppgradera en gammal dator)

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.