Hotell

7 sätt att höja gästnöjdheten på ditt hotell

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

De som förstår hotellbranschen vet att en bra gästupplevelse handlar om att få allting rätt, hela tiden. För att förbättra helhetsupplevelsen kräver det att du ägnar stor uppmärksamhet åt detaljerna i alla avseenden.

Det här involverar även kommunikationen och tekniken som används på ditt hotell.

Med den här artikeln kommer vi att gå igenom hur ditt hotell kan höja gästnöjdheten med kommunikationsteknik och varför du behöver se telefoni som mer än bara ett verktyg för röstsamtal.

Åtgärder för nöjdare gäster och gladare personal

Internet och telefoni är inte bara viktigt i den bemärkelsen att dina gäster behöver tillgång till kommunikation.

Avancerad telefoni med det senaste i unified communications har både en effekt på hur dina gäster upplever kontakten med ditt hotell och förmågan för ditt hotell att fortsätta fylla rum.

Internet, tillsammans med vatten och el är en mänsklig rättighet. Det är åtminstone så dina gäster ser det.

Här är några av de mest framträdande sätten som kan förbättra gästupplevelsen.

#1 Erbjud snabbt internet

Låt oss först titta på den faktor som utan tvekan är viktigt för gäster. I ett utvecklat land som Sverige är tillgång till internet en allmännyttig tjänst som knappt skiljer sig från tillgång till vatten och el.

Inget hotell skulle överväga att begränsa tillgången till vatten för sina gäster, så varför begränsa internet? Ändå är det vanligt att vi läser om klagomål där låga internethastigheter på hotell frustrerar gästerna.

Ditt hotell behöver investera i höghastighetsbredband som är tillräcklig för antalet gäster du har på ditt hotell.

Tänk gigabits, inte megabits.

Be din leverantör uppskatta den nuvarande användningen och köp tillräckligt med kapacitet för att säkerställa att gästerna aldrig behöver vänta på en buffrande video.

#2 Tillförlitlig anslutning överallt

Snabbt internet på ett par platser är inte tillräckligt bra. Inte heller om det är krångligt att ansluta sig till WiFi.

Att ha en konsekvent tillförlitlig WiFi-signal i hela fastigheten kräver lite jobb, men brist på bra WiFi i vissa rum eller i vissa delar av hotellet är en källa till gästklagomål.

Uteslut inte vissa gäster för att WiFi-signalen inte räcker till.

Istället bör du kontrollera din WiFi-anslutning över hela fastigheten, precis som du skulle granska brandlarmet. Om du hittar områden med anslutningsproblem, kontakta din leverantör för att få hjälp att täppa till döda WiFi-zoner.

#3 Integrera telefoni med ditt hotellsystem

Dagens moderna system är allt mer kompatibla med varandra, så det borde inte vara överraskande att du kan integrera ditt telefonsystem med ditt hotellsystem.

Varför manuellt skriva in telefonnumret på en gäst när du enkelt kan trigga ett samtal direkt från ditt hotellsystem? Automatiska check-in notifikationer med textmeddelanden och mycket mer kan sättas upp tack vare en integration mellan båda systemen.

En integration mellan ditt hotell- och telefonsystem kan leda till många fördelar. Gäster kan använda deras rumstelefoner för att ställa in status på deras rum, begära service och annat.

Alla dessa aktiviteter är automatiskt integrerade i ditt hotellsystem. Integrationen hjälper också till att fakturera utgående samtal som gäster gjort direkt.

#4 Håll reda på gästresan

Varje hotellverksamhet borde i alla avseenden hålla reda på gästbeteenden.

Resulterade samtalet till receptionen i en bokning?

Det är en enkel fråga, men svaret är en värdefull insikt.

Genom att bättre förstå gästresan från början till bokning, får ditt hotell fler möjligheter att maximera intäkterna.

Genom att hålla reda på aktiviteterna i ditt telefonsystem kan du lära dig mycket om varför gästerna beter sig som de gör, vilket gör att du kan hitta förbättringsområden gästerna inte har upplyst dig om än.

Moderna telefonsystem kan integreras med många av dina andra system, vilket gör det väldigt enkelt att samla in information om gästbeteende.

Se din kommunikationslösning som en värdefull informationskälla om dina gäster.

#5 Automatisera arbetsflöden

Begränsa inte din syn på vad som är möjligt baserat på telefonisystem från det föregående århundradet.

Ditt telefonisystem kan effektivisera personalens arbetsflöde.

Unified communications som samlar samtal, SMS, chatt och mejl kan säkerställa att alla dina kontaktpunkter är integrerade.

Kommunikation kan vara en plattform som effektiviserar ditt hotell, minskar administrationen och frigör tid för din personal att spendera på mer produktiva aktiviteter.

Påminnelser, meddelanden och fakturor kan skickas automatiskt om ditt hotell har alla viktiga system integrerade med varandra.

#6 Låt gästerna kommunicera som de vill

Nuförtiden kan det vara frustrerande för gäster att bara kunna fylla i formulär, mejla eller ringa för att komma i kontakt med ditt hotell.

Modern kommunikation täcker varje kanal från chatt till sociala medier.

Ett fullt integrerat system gör det enkelt att hantera multikanaler samtidigt.

Det rätta systemet erbjuder dina gäster möjligheten att diskutera frågor och ändra bokningar genom exempelvis chatt.

Att göra så befriar personalen från att hålla i en telefon samtidigt som de ska uppmärksamma gäster som vill ha hjälp i lobbyn.

#7 Se till att din personal är kontaktbar

Hotellpersonal har alltid något att göra och oftast i olika delar av fastigheten, de är i ständig rörelse och har inget skrivbordsbundet jobb.

Det kan göra att det är svårt att komma i kontakt med din personal.

När gäster har frågor vill de ha svar omgående och det är frustrerande när de inte kan komma i kontakt med någon som kan hjälpa dem.

Genom att utrusta ditt hotell med modern kommunikationsinfrastruktur kan du se till att din personal alltid är enkel att nå. Din personal skulle kunna använda sina egna smartphones med appar för gruppchat eller ha diskreta bärbara telefoner med SMS funktion.

Hotell och restaurangbranschen: Var ska du börja?

När du har bestämt dig för att uppgradera din hotellkommunikation är den naturliga följdfrågan; var är det bästa stället att börja?

Börja med att prata med en telefonileverantör som har erfarenhet av hotell- och restaurangbranschen och som kan visa på tidigare framgångar.

Den leverantör du jobbar med måste ha djupgående erfarenhet för att erbjuda allt från den bästa möjliga lösningen för dig till att rådgöra hur det kan komma till nytta på det mest effektiva sättet.

Börja med att konsultera med en erfaren leverantör som kan förklara hur unified communications kan funka på ditt hotell.

Men grundstommen är också viktig, så hoppa inte över behovet för höghastighetsinternet. Eftersom att tillförlitligt och snabbt internet inte är förhandlingsbart för gästerna. Det är en grundläggande förväntan.

Sammanfattning

Hotelledningen gör rätt i att fokusera på faktorer som kvalité, personalvänlighet och service, inklusive restauranger och konferenslokaler.

Men jag hoppas att den här artikeln har klargjort att ditt telefonsystem och internanslutning har en positiv inverkan för en bättre gästupplevelse.

Det är inte bara det att gästerna får en bättre vistelse, men det frigör även tid för din personal, samtidigt som du sparar kostnader.

Det är självklart att du kommer att se en ökning i gästnöjdheten om din personal får mer tid till att ta hand om gästerna. Lägre kostnader innebär i sin tur en större budget till annat som gör ditt hotell ännu bättre.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.