Varför behövs en telefonväxel?

Nja, kanske inte växeltjänsten i sig för alla, om frågan ställs så.

Vi har ju alla ett mobilnummer, kanske en privatmobil, ett företagsabonnemang eller båda. Det borde väl räcka?

Njae. Låt mig förklara det så här.

Folk söker upp produkter och tjänster över nätet, därför har vi på företaget minst en gemensam domän ex. [firman.se], och gemensam e-postadress ex. [info@firman.se] som en eller flera bevakar. Och kanske en chattruta eller nåt kontakt,- eller beställningsformulär på hemsidan som en eller flera i personalen håller koll på.

Utöver det finns firmakonton på LinkedIn och alla möjliga sociala medier, med minst 2-3 administratörer om de ska kunna bevakas rätt.

En telefonväxel är egentligen "Ett gemensamt telefonnummer till företaget"  oftast inget annat.

Idag finns mjukvaror, appar som fördelar de inkommande samtalen på samma sätt som en gemensam e-adress kan "poppa upp" hos flera kollegor. Samtalet är idag helt digitalt precis som ett e-post eller anna andra kontaktvägar, med skillnad att det sker med ljud och är i realtid.

Förr om åren köpte företag telefonväxlar och telefoner med  installationer och serviceavtal vilka debiterades månatligen. Så är det inte längre.

Ett gemensamt nummer till företaget kan idag vara helt gratis, fördelningen av det numret mellan de personerna som har kunskap att besvara kunderna likaså.

Företagsväxelns fördelar är många?

Du vet säkert själv vad du vill uppnå, men de tre största fördelarna kan vara:

  • Ni behöver inte ge ut era mobilnummer så ni slipper affärssamtal exempelvis när ni äter middag med familjen.
  • Det gemensamma numret ser seriösare ut och säkerställer att någon kommer svara på alla inkommande samtal.
  • Efter arbetstid kan ni ha ett meddelande som berättar om era tider och kontaktvägar, eller kanske kopplat till en jourcentral.

Vi vill ha växelnummer, hur gör man?

Här kan du starta din "telefonväxel" hos oss med ovan nämnd funktion.
  • Du väljer ett fast nummer i rätt riktnummerområde,
  • Anger alla de mobilnummer som ska kunna vara med och svara,
  • Sen lägger du ut numret på er hemsida. Vi kommer rapportera ditt nummer till nummertjänsterna, typ hitta och eniro.

Svårare än så är det inte att:

  • Snabbt få nya kunder,
  • Ge bättre service till de ni redan har

Ni kommer aldrig missa några heta kunder som vill prata personligen och just nu.

Vad kan jag göra själv i min telefonväxel?

Ni kan göra mycket, bl.a. ändra deltagare i ringslingan ange arbetstider, se lite statistik och annat från ert kund-login.

Vill ni kunna göra det från egna mobilen när ni exempelvis är upptagna eller slutar tidigare så kan ni ta hem telekompaniet-appen från appstore eller google play och ändra er status när situationen uppstår.

Det finns andra funktioner, bl.a. att koppla ett samtal till kollega som specifikt eftersöks. (m.fl.)

Nu har du en "telefonväxel" och du har inte betalt en krona, du har inte registrerat ett betalkort så vi kan inte debitera dig för något.

Vilka tillval finns till telefonväxeln?

Växelnummer och fördelning av inkommande samtal kostar alltså nada, men när du tycker dig behöva fler eller mer avancerade funktioner så finns det tillval, många tillval. Vissa är kostnadsfria andra ej. De kan debiteras var och en för sig eller smart paketerade till en enhet.

Är det ett månadspris på ett tillval måste vi ha en faktureringsadress till dig. 

Priset står i appen och redovisas dig innan du klickar på "beställ", det finns inga startavgifter, heller ingen bindningstid eller uppsägningskostnad, så vill du prova en tjänst kan du lika enkelt "klicka" bort den om du inte behöver den.

De vanligaste tillvalen kan du sedan själv välja i appen:

  • Mobilabonnemang
  • Mobilsurf
  • Softphone i datorn
  • Avancerad Softphone för någon som är admin som ansvarar för programmering och smart styrning av samtal.
  • Integration till ert CRM
  • Möjlighet att visa firmanummer då ni ringer ut från telefonen
  • Ringa till Svenska abonnenter eller till hela EU till fast pris
  • Inspelning av samtal
  • Tvillingkort för surf
  • Koppling till MS Teams
  • Omnikanal för Contactcenters (Låta alla samtal, mail, chat och kontakter via soc. media ingå i samma inkommande kö till företaget)
  • Avancerad statistik

Behöver du hjälp med något eller eftersöker du nåt annat än ovan så ringer du vår kundtjänst på 0200-777 000 så får du personlig hjälp från någon i deras "Telefonväxel".  (Som ni ser på telefonnumret så bjuder vi t.o.m. på samtalskostnaden för att ringa vår support.)

Varför ska jag annan växeltjänst än den min operatör erbjuder?

Företagare är så vana att betala för företagsväxlar så tycker din mobiloperatör att de har anledning att ta betalt för grundläggande växelfunktion så är det bra att veta om vårt alternativ. Tycker du annan växel inte uppfyller dina behov eller är "strulig" prova vår, den är utvecklad från kundperspektivet, ditt behov istället för de som har en "växelapp" bara för att de ska få sälja företagsabonnemang. När det gäller funktionen i de olika operatörers funktion och prissättning så finns en noggrann jämförelse här att läsa. 

Sammanfattning

Telefonväxel är ett ord som är 100 år gammalt, för vissa avskräckande, men trots allt, det bästa namnet på en tjänst som idag är helt digital, molnbaserad och supermodern. Om ditt företag behöver en telefonväxel vet bara du, men samtalet är och kommer alltid vara det enklaste sättet för 2 parter att sluta en affärsöverenskommelse. 

Telefonväxeln är gratis men det finns många goa tillval för att ytterligare förenkla för kunder och personal. Anlägg ditt växelnummer och växelfunktion här.

Telekompaniet telefonitjänst för företag