Blogg — enklare företagstelefoni & bättre kundupplevelse | Telekompaniet

Hur du hittar den bästa telefonileverantören i en fullsmockad marknad

Skriven av Björn Ströberg | 20 apr 2018

Om ämnet telekombranschen får dig att känna dig lite förvirrad, är du inte ensam. Det är en bransch med en uppsjö av alternativ och att välja rätt telefonileverantör kan vara överväldigande.

Det finns företag av alla dess slag som ger löften om bättre service och anpassade lösningar. Så hur kan du verkligen veta vilken telefonileverantör som passar ditt företag bäst?

Vem kan göra jobbet och därtill?

För att hjälpa dig, guidar vi dig igenom de faktorer som du bör överväga i ditt letande, så att du kan ta ett analytiskt beslut.

Ekonomisk stabilitet

Du måste veta att den telefonileverantör du väljer kommer att vara kvar många år framöver för att tillgodose dina behov.

Målet är att förstå din leverantörs tillväxtplan och inleda ett samarbete med någon som investerar i sin verksamhet, som att till exempel utveckla nya produkter och tjänster.

Du vill inte växa medan leverantören stagnerar, eller ännu värre, är på väg att försvinna.

Du bör ta reda på hur länge leverantören har varit verksam, hur bra går det för dem och om de är lönsamma.

Det kommer att ge dig en bättre bild för om du kommer att inleda ett samarbete med en stabil leverantör.

Kundcentrerad kundtjänst

Gör kundtjänst till en prioriterad fråga när du väljer telefonileverantör. Vi minns alla de gånger vi har fått dålig kundservice och plötsligt börjar ifrågasätta varför vi valde att jobba med leverantören.

Det är viktigt att leverantören har ett eget dedikerat supportteam. För att saker går sönder. Tyvärr. Och då ska du få snabba svar, snabba åtgärder.

På Telekompaniet har vi en regel om att 90% av alla samtal ska besvaras inom 10 sekunder.

När du vill ha hjälp finns det inget substitut för snabb och bra service.

En kundtjänstavdelning som är kundcentrerad kan hantera ett brett utbud av kundförfrågningar. Allt från en enkel faktureringsfråga till ett brådskande tekniskt ärende.

Rätt passform

Det är viktigt att välja en leverantör du kan jobba med effektivt.

Om småföretag väljer en av de största tjänsteleverantörerna är det mycket troligt att de inte skulle få tillräckligt flexibel och personligt stöd. Och tvärtom, om småföretag väljer en alldeles för liten leverantör har de troligtvis inte omfattningen och expertisen att erbjuda det som behövs.

Oavsett storlek behöver du någon som erbjuder pålitlig service och bra produktutbud.

Här vill du hitta en balans mellan liten och stor.

Brett urval av tjänster

Leta efter en leverantör som erbjuder ett stort utbud av tjänster. Många företag skryter med att de är en fullservice leverantör, men kan de verkligen erbjuda dig alla tjänster du behöver?

Många kan erbjuda växel- och nätverkstjänster.

Men vissa leverantörer, som Telekompaniet, kan komplettera med tjänster som egna mobilabonnemang, egen mobil växel och supersnabbt internet, bara för att nämna några.

Innan du skriver på ett långt kontrakt med en leverantör, se efter om de kan uppfylla dina behov idag och i framtiden.

Och apropå kontraktstider så bör du överväga att jobba med en leverantör som inte tror på bindnings- och uppsägningstider.

Schyssta villkor och rättvis prissättning

Om du väljer din leverantör baserat enbart på pris behöver du oftast handla från olika leverantörer. En som erbjuder de billigaste mobilabonnemangen och en som erbjuder de bästa funktionerna i en molnväxel är oftast olika leverantörer.

För att inte slösa på värdefull tid vill du ha ett telefonnummer för att komma i kontakt med ett företag som ser över alla dina kommunikationslösningar.

Att samla allt hos en partner sparar inte bara tid och onödigt strul, men också möjligheten att spara pengar för att du kan få bättre erbjudanden och villkor.

Partner, inte leverantör

Det sista tipset är kanske det viktigaste.

Det ger väldigt lite att samarbeta med en telefonileverantör om du inte ser det som ett långsiktigt samarbete.

Du kommer se att samarbetet med tiden ökar i värde när du skiftar tankeställningen från leverantör till partner. Jag uppmuntrar alltid öppenhet och förtroende för att få bästa möjliga resultat.

Viktigast är att alla står på samma sida.

Ta dig tiden för att säkerställa att leverantören du väljer delar dina värderingar eller åtminstone har sunda värderingar du kan stå bakom.

Titta på din leverantör som att du lägger till fler kollegor till ditt företag.

Den rätta leverantören lyssnar på dina behov.

Du kanske inte behöver alla attraktiva extrafunktioner och en leverantör med sunda värderingar tar hänsyn till detta för att erbjuda rätt lösning, till rätt pris.

Den bästa telefonileverantören i Stockholm?

Telekompaniet är en leverantör av fiber-, röst- och datacentertjänster. Även om vi är partiska är vår kundtjänst kända för att leverera nästintill 100% kundnöjdhet.

Vår prissättning för både fiber- och telefonitjänster är vanligtvis lägre än andra operatörer eftersom vi har utvecklat fördelaktiga samarbeten – och effektiviserat våra affärsprocesser med hjälp av över två decenniers erfarenhet.

Vi är visserligen mindre än stora jättar som Telia, men vår storlek har varit en fördel för våra kunder.

Transparenta priser och vår höga servicenivå är ett par bland många fördelar företag som ditt kan ta del av.

Sammanfattning

Kommunikation har en betydande roll i relationer. En framgångsrik organisation, oavsett bransch eller storlek, behöver bygga positiva relationer både internt och externt.

För att främja effektiv kommunikation mellan partners, kollegor och kunder behöver ditt företag göra rätt val när de väljer en telefonileverantör.

Vi kan hjälpa dig.

Ta kontakt idag och prata med våra specialister för att hjälpa dig fatta rätt beslut.