Arbetsmiljölagen är en ramlag som säjer att Arbetsgivaren skapar förutsättningar och gör allt för att förebygga ohälsa och olycksfall. Den kompletteras av föreskrifter från arbetsmiljöverket med stöd av lagen och har löpande förändrats efter den tekniska och sociala utvecklingen. (För 100 år sedan va det kanske smuts, damm och kemikalier som orsakade flest olycksfall på jobbet) Idag läggs större vikt vid det psykosociala än tidigare. Men distansarbetet kommer få prioritet i nära framtid.
Föreskrifterna fungerar som regelverk och ska utgöra en grund för prövningen, i fall till fall. Detta gör det svårt att fastställa en generell gräns för varje eventualitet. Detta avhandlar distansarbete på mer eller mindre frivillig basis i lokaler som arbetsgivaren inte äger, hyr eller ansvarar för. Arbetstagaren ska vara delaktig, inte ytterst ansvarig, men är rapporteringsskyldig vilket gör att distansarbetaren har lättare att påverka arbetsgivaren till att få den arbetsmiljö och de redskap som behövs för att utföra jobbet riskfritt och effektivt. Våra fysiska och psykiska möjligheter och arbetets utformning ligger till grund för att undvika olycksfall och ohälsa i arbetsmiljön.
Om du ex. undrar om arbetsgivaren måste bekosta ett större boende för att du ska ha kontor hemma, så ska du inte ha stora förhoppningar, men i en dom nyligen fastslog lagstiftaren att det är en arbetsskada om en leksaksbil, flyger ur handen på ett litet barn och slår sönder en tand i förälderns mun under hemarbetet. Dessa exempel och lite kommande rättsprocesser ger vägledning nu och i framtid.
Arbetsgivaren har ingen skyldighet att betala ex. fiber och wifi, och gör de det, så är det beskattningsbar inkomst. Skatteverket har sina regler om vad du får dra av på deklaration för dina kostnader.
Arbetsmarknadens parter, gissar vi, sitter i detta nu och behandlar alla tänkbara avgränsningsfrågor.
Bjud hem ditt skyddsombud för att denne kan dokumentera och du får tips på förbättringar och utrustning som effektiviserar arbetet.