Hotell

Unified communications för hotell: Hur du imponerar på dina gäster

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Hotell erbjuder boende för en roterande lista av tusentals olika gäster, år in och år ut. Att göra det effektivt kräver bra processer och bekymmersfri kommunikation mellan gäster och personal.

Historiskt har hotell varit starkt beroende av enskilda kanaler som telefoni och mejl.

Även om de är effektiva när de används enskilt, är dessa kanaler mycket effektivare när de är enade.

Genom att exempelvis integrera moderna kanaler som chatt och sociala medier med befintliga system ditt hotell redan använder, kan ännu fler fördelar uppnås.

Jag pratar om vad en unified communications lösning kan göra för ditt hotell.

I den här artikeln kommer jag att kortfattat beskriva vad det innebär, fördelarna och hur du ska gå tillväga för att utforska dina alternativ.

Vad är unified communications?

Företagskommunikation sker via många olika kanaler.

Traditionellt inkluderar det telefon och mejl, men numera är det vanligt med video, snabbmeddelanden, chatt, sociala medier och samarbetsverktyg.

Unified communications (UC) tar alla dessa kanaler och enar dem i ett centralt system.

Av naturliga skäl kräver UC-lösningar en viss server infrastruktur, vilket ofta innebär att man låter leverantören hantera servrarna i molnet (i en datahall).

Men UC är mycket mer än bara telefoni i molnet. Det ger tillgång till många användarbara funktioner som gynnar hotell.

Problemet med många UC-lösningar är att de misslyckas leverera på löftet att ena systemen – ett konferenssystem här, ett telefonsystem där och sen ett annat här.

Medan målet är att öka produktiviteten får det ironiskt nog en motsatt effekt.

På Telekompaniet jobbar vi med Avayas hotellösning för att samla dina många system i ett enda samarbetsverktyg och som hanteras i ett enkelt webbgränssnitt.

Låt oss gå igenom hur Avayas hotellösning gör det enklare för personalen och förbättrar gästupplevelsen.

Hur unified communications underlättar för hotell

Av naturliga skäl måste hotell jonglera mellan flera kommunikationskanaler för att effektivt hålla kontakten med gäster samtidigt som personalen oftast är i rörelse.

Denna kombination, bland många andra, innebär att hotell kan dra stor nytta av en UC-lösning.

Givetvis kan en unified communications sänka kostnader, öka produktiviteten, förbättra säljprocessen och mycket annat.

Och självklart kan det integreras med ditt hotellsystem (PMS). Den vanligaste integrationen för hotell som vi hjälper.

Men låt oss beskriva tre aspekter som är särskilt relevanta för hotell.

Multikanal för både personal och gäster

Gäster har gått från att bara kommunicera via telefon eller mejl och så borde även ditt hotell.

Unified communications möjliggör och integrerar ytterligare kommunikationskanaler som snabbmeddelanden, chatt, videosamtal och sociala medier.

Att exempelvis aktivera webbchatt som är integrerad med ditt hotellsystem kan hjälpa personalen att snabbare lösa förfrågningar från boende gäster och detaljfrågorna när potentiella gäster vill boka rum.

Gäster uppskattar när personalen är tillgänglig och de får hjälp snabbt.

Unified communications kan hjälpa till att optimera arbetsflöden och eftersom personalen kan nås från många olika kanaler, även på deras mobiltelefoner, kan de vara behjälpliga var de än är.

Fördröjning i kommunikationen kan sabba gästupplevelsen, medan att arbeta produktivt som ett team är avgörande för att imponera på gäster.

Integrerad mobilapp för att ge bättre service

Med smartphones som en livsviktig enhet är mobilitet en avgörande faktor för att leverera en bättre service till gäster.

Därför bör hotell överväga mobilappar som integrerar med deras kommunikationssystem.

Med Avaya Guest Assist kan ditt hotell välkomna gäster så fort de anländer i lobbyn och funka som smarta rumsnycklar.

Utöver detta kan gäster använda mobilappen till att kontakta frontdesk, få påminnelse om middagsbokningar och information om vad som händer lokalt.

Imponera på dina gäster med häftigare upplevelse i rummet

Telefoner på rummen är obligatoriska så varför inte få ut det mesta av dem?

Titta på Avaya Vantage, en rumstelefon i glas med ett modernt utseende.

avaya-vantage-telefon

Med Avaya Vantage kan du använda telefonen i rummet för att exempelvis presentera hotellmenyer, spaservice och kampanjer.

Telefonen kan också användas för att begära roomservice, ändra rumstemperaturen, styra belysningen och även öppna dörrar, allt detta och mycket mer kan gästen göra från sängkanten.

Även om telefonen i rummet blir mindre viktig för gästen, kan du använda rumstelefonen som ett viktigt verktyg för att förbättra gästupplevelsen.

Den här möjligheten är också ett sätt att öka merförsäljningen genom att pusha ut kampanjmeddelanden till gästerna.

Gör ett byte till unified communications

Ditt hotell använder självklart ett telefonsystem idag, men om du överväger att uppgradera till en modern lösning är det en enklare sak än du tror.

Den svåra delen med att implementera en unified communications lösning är att förstå arbetsflödet och processerna i ditt hotell, men även branschen i stort.

För att gynnas av vad en UC-lösning verkligen kan erbjuda tror vi att det kräver ett samarbete med en erfaren leverantör.

Men också någon som kan erbjuda mer än telefoni så att du slipper blanda in för många leverantörer.

En som kan leverera höghastighets internet, stabilt WiFi, servrar i egen datahall och viktigaste av allt - support, någon att ringa för att hjälpa nyanställda komma igång smärtfritt.

Telekompaniet är en sån leverantör.

Vi har funnits sen slutet av 90-talet och levererat telefoni till hotell sedan början på millennieskiftet. Det har gjort att vi lärt oss massor och resulterat i många unika insikter om hotellbranschen.

Till viss del är mycket likadant idag som då, för att lyckas handlar det fortfarande om att attrahera gäster och få dem att komma tillbaka.

Däremot har den moderna tekniken som unified communications möjliggjort nya sätt att göra det på.

Ta kontakt och låt oss visa dig potentialen.

Telekompaniet telefonitjänst för företag

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är vVD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av 9 glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag.