Hur startar jag ett teamsmöte?

Teamsmöten kan startas på olika sätt. Detta stycke avhandlar de vanligaste sätten.

Alla sätt finns redovisade här, med snabblänkar:

  1. Ska du ha möte med EN deltagare NU, eller
  2. FLERA deltagare NU,  eller
  3. Schemalägga ett möte med en eller flera vid ett senare tillfälle?

Hur startar jag ett teamsmöte med EN deltagare NU?

Du kan söka upp din kontakt i Teams via sökfunktionen högst upp på startskärmen eller att klicka på "Chat" eller "Telefonluren" för att hitta kontakten.

klicka på "luren" eller "kameran" för att starta mötet

Önskar du förändra inställningar, dels skärm m.m. finns instruktioner här.

Hittar du inte kontakten, så behöver du lägg upp en ny kontakt.

(Rullisten (i bilden) visar sig om ni använder Teams som telefon och besvarar, ringer helt vanliga samtal med Teams.  Den kommer då visa de nummer personen kan träffas på.


Hur startar jag ett teamsmöte med FLERA deltagare NU?

Du börjar med starta Teams och klicka på ikonen för  "Team".

Välj "möte nu"

I nästa fönster ser du dig själv om kameran är på, här väljer ni inställningar för ljud och bild som passar er bäst.

  1. Datorljud (klicka gärna på inställningar för att se alternativ)
  2. Telefonljud om Ni hellre vill använda mobilens ljud
  3. Rumsljud om Mikrofon och högtalare finns i "konferensrum" eller
  4. Ljud av

Klicka sedan på "Anslut nu" Nu är mötet förberett och startat av dig som organisatör, nu ska du bjuda in din deltagare, det visas tre alternativ.

Kopiera möteslänk - du får en länk till mötet som du kan dela till ny mötesdeltagare på valfritt sätt

Lägg till deltagare - väljer du om kontakten redan finns bland dina kontakter

Dela via e-post - väljer du om du vill skicka möteslänken i e-post till ny mötesdeltagare

Sedan väntar vi på att deltagaren ansluter.

Många inställningar kan nu och under mötet förändras, bl.a. skärmar filer eller fönster kan delas.


Hur kan jag schemalägga ett möte för EN eller FLERA vid ett senare tillfälle?

Gå till "Kalendern"

Längst upp till höger välj, "nytt möte" och "schemalägg möte"

Sedan fyller ni i erforderliga fält:

  • Ge mötet ett namn.
  • Bjud in deltagare.
  • Välj en tid och dag, (se vidare schemaläggningsassistenten nedan så alla är tillgängliga)
  • Om det rör sig om en speciell "kanal" ni redan har i teams då kan chatt och dokumentation sparas där och delar tills projektet är i mål. Annars kan man välja att det sparas under "Chat".
  • Lägg till plats om det ska ske på en fysiks plats för fysiskt närvarande deltagare. (konferansrum kan bokas redan här och nu)
  • Längst ner kan man skriva agenda eller förtydligande text om mötet. 

Innan ni avslutar och stänger så klicka på "Schemaläggningsassistenten" överst till höger om "Detaljer".

Där kan vi bekräfta att inget annat möte krockar.

Klicka "Skicka". Er Teams och outlookkalender kommer avisera er alla så ni kan mötas på avtalad tid.