Problem med mobiltäckning?

Har du bytt från ett vanligt mobilabonnemang till en mobil växel och upplever sämre samtalskvalité, att du får fler missade samtal eller rent av sämre täckning? Här hoppas vi kunna beskriva tekniken så att du kan hitta en lösning.

Telekompaniets mobilabonnemang går i Sverige i Telias 2G, 3G och 4G nät till 100%. Det här innebär att täckningen är 100% samma som Telia. Det som kan skilja är vilken mobiltelefon som används och det som är nära mobilen. Exempelvis mobilskal, dina fingrar och mer självklara saker som datorer, högspänningskablar, mikrovågsugnar m.m. Testa gärna att byta simkort och lägga mobilen på exakt samma ställe så får du bekräftat att Telekompaniet och Telia inte bara är ungefär samma, utan exakt samma, täckning.

Men det finns några stora skillnader på ett vanligt mobilabonnemang och ett med växelfunktion. Alla mobila växlar skickar samtalen genom minst en dator (server). Det innebär några millisekunders fördröjning samt en extra felkälla utöver mobilnätet. Om den som ringer dig kommer till våra servrar, men vi inte kommer ut till din mobil så får du en notis om missat samtal. Att samtalet inte kan kopplas upp inträffar lika ofta för vanliga abonnemang som för växelabonnemang. Men vår app belyser "tyvärr" problemet mer. Med ett vanligt mobilabonnemang har du ingen aning om att någon försökt ringa dig utan att ha kommit fram till din mobil.

Notiser för missade samtal går att stänga av i vår app. Och det här med att samtalen går genom en server är tyvärr inget att göra åt. Det är det pris som behöver betalas för att få växelfunktioner i mobiltelefonen. Vi lastbalanserar över 100 servrar över Sverige för att alltid ge er bästa möjliga upplevelse. Jag vet inte om våra servrar är bättre än andra mobilväxelleverantörers, men de bör inte vara sämre.

Förstärkning av mobiltäckning inomhus

Har ni dålig täckning i lokalen kan problemet lösas lokalt genom att förstärka upp mobiltäckning utifrån huset och in i lokalen. 

Det finns massor av GSM-förstärkare att välja mellan. Vi har under många år samarbetat med ett företag som vi vet är duktiga, pålitliga och prisvärda.

http://www.networkexpertise.com/repeatrar/

Tekniskt fungerar det så att en mottagare sätts upp på utsidan av fastigheten och sedan dras det in kablar i fastigheten till en eller flera sändare. På så vis får ni samma täckning inomhus som utomhus. Mottagaren på utsidan av huset sätts upp på den sidan av huset som har bäst täckning.

Normalt är det 3g nätet som stärks upp och ni kan då välja mellan Telia+Tele2, Telenor eller 3

Vill ni bara ha snabb data kan ni istället stärka upp 4G och vill ni bara prata i telefon så kan ni istället stärka upp 2G/GSM. Men 3G är alltså det nät som är mest allsidigt. Telia och Tele2 delar varken GSM eller 4G nät, så här är beslutet av vilket nät ni vill förstärka också svårare.

Eftersom att Telia och Tele2 är de största av de fyra operatörerna och dessutom har samma 3G nät så är det absolut vanligast att förstärka just det nätet.

Kostnad är lite slarvigt sagt 10 000 kr för hårdvara+installationsmaterial och 10 000 kr för installation. Givetvis skiljer det både upp och ner beroende på hur många sändare ni behöver inomhus och vilken hårdvara ni väljer. Kontakta Network Expertise Sweden AB på 08224430 eller sales@networkexpertise.com för hjälp att köpa och installera de prylar som behövs i er lokal.