1. Allmänt
Denna policy avseende integritet och marknadsföring (”Integritetspolicy”) beskriver hur Svenska Telekompaniet Support AB, org. nr 5565678918, Industrivägen 1, 171 48 Solna, e-mail: nyfiken@telekompaniet.se, (”Telekompaniet”, ”vi”, ”oss”) samlar in, använder, lämnar ut och lagrar dina personuppgifter.
1.1 Integritetspolicyn gäller då tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt med Telekompaniet, såsom besök på webbplats. Integritetspolicyn gäller även den behandling av personuppgifter som görs inom ramen för din egenskap av kund.
1.2 Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning.
1.3 Då vi uteslutande, utom i något enskilt fall, bara säljer företagstjänster, registreras personuppgifter bara i egenskap av kontaktperson till företaget. Namn, telefonnummer, e-postadress och företagstillhörighet registreras då ni så önskar tillsammans med eventuella tjänster/produkter ni önskar köpa eller förändra, underhålla eller avveckla till företaget.
1.4 Vid sidan om på Kunds anmodan, utskriven och överlämnads offert förekommer ingen registrering eller dokumentation på papper eller i utskrivna filer. Namn, telefonnummer och ärenden kan skrivas ned på personals egna ”att göra”-listor hos Telekompaniet tills de är registrerade i databas.
2. Personuppgiftsansvarig
Telekompaniet är personuppgiftsansvarig för Telekompaniets behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning. Telekompaniet är även personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter inom ramen för din egenskap som ansvarig för företaget som är kund hos Telekompaniet.
3. När behandlar vi dina personuppgifter?
3.1 För att du ska kunna besöka vår webbplats, köpa våra varor eller tjänster eller kontakta oss för service eller information måste vi samla in och behandla personuppgifter om dig.
3.2 Telekompaniet samlar in och behandlar personuppgifter om dig när du genomför ett köp på Telekompaniets webbplats, använder dig av Telekompaniet support, besöker Telekompaniets webbplats eller ett event som Telekompaniet anordnar eller när du på annat sätt har kontakt med Telekompaniet. Informationen som samlas in från dig vid bokningar och köp krävs för att du ska kunna ingå avtal med Telekompaniet och för att Telekompaniet ska kunna tillhandahålla sina tjänster och erbjudanden.
3.3 Om du är Kund samlar Telekompaniet in personuppgifter om dig som du lämnar vid din registrering av ditt företag. Telekompaniet samlar även in uppgifter om dig under tiden du är Kund inom ramen för ditt kontoinnehav, såsom din inköpshistorik, hur du interagerar med Telekompaniets webbplats, vilka erbjudanden du varit intresserad av genom att läsa ett mail eller klicka på en länk. Telekompaniet behandlar även uppgifter som Telekompaniet från tid till annan ges tillgång till genom ditt företags egenskap som kund. Som Kund för teleabonnemang kan du när som helst uppdatera dina uppgifter genom att gå in på home.telekompaniet.se
3.4 Vi samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredje parts tjänster för adressuppdatering.
4. Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?
4.1 Där förhandling sker för att bli kund till Telekompaniet
De personuppgifter Telekompaniet samlar in och behandlar om dig i egenskap av framtida kund som genomför köp och använder våra support-tjänster är:
- Namn och identifikationsnummer (företags organisationsnummer)
- Adress
- Telefonnummer och e-post
- Betalningsuppgifter
- Kundnummer
- IP-adress och information om din användning av Telekompaniets webbplats
- Önskemål och användarbehov för ert kommunikationssystem i framtiden
4.2 För dig som är Kund
De personuppgifter Telekompaniet samlar in och behandlar om dig som är Kund är:
- Namn och identifikationsnummer (företags organisationsnummer)
- Adress
- Telefonnummer och e-post
- Betalningsuppgifter
- Kontoinformation
- IP-adress och information om din användning av Telekompaniets webbplats
- Information om vilka av våra varor eller erbjudanden du varit intresserad av, hur du interagerar med våra nyhetsbrev och vilka av våra event du anmält dig till
- Uppgifter om dina inköp
- Information om ditt kontoinnehav
- Titel och attesträttighet
- Uppgifter om dina inköp
- Information om ditt företag som kund
- Interna telefonlistor med personals namn, telefonnummer och e-adress
- Kortnummerlistor med externa kontakters namn, företagstillhörighet, telefonnummer och e-adresser.
5. Varför behandlar vi uppgifter om dig?
5.1 För dig som är kund till Telekompaniet
Telekompaniet behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen behandlar Telekompaniet dina personuppgifter i syfte att:
- Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, fakturering och tillhandahållande av support;
- Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som för att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter;
- Lämna information och rikta marknadsföring, per post, e-post, samt telefon avseende Telekompaniets och utvalda samarbetspartners varor och tjänster;
- Hantera kundförhållandet och tillhandahålla våra tjänster;
- Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben;
- Bedöma vilka betalningsmetoder vi kan erbjuda dig, till exempel genom kreditbedömningar;
- Förbättra vårt kunderbjudande, till exempel utveckling av tjänster, produkter och funktioner.
- Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering; samt
- Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar.
- Administrera kontoinnehavet bl.a. home.telekompaniet.se
- Ge dig möjlighet att använda Kontoinnehavets fördelar såsom möjlighet att spara favoriter, förifyllda uppgifter, fler betalningsalternativ, smidigare hantering av ärenden och reklamationer och möjlighet att hantera flera adresser;
- Tillhandahålla specialerbjudanden;
- Möjliggöra kommunikation med dig som Kund via post, e-post, telefon; samt
- Möjliggöra personliga erbjudanden, marknadsföring och eventinbjudningar via telefon, post samt e-post.
Uppgifterna kan även utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, marknadsundersökningar, statistik, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling relaterat till köp av varor och tjänster.
6. De lagliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter
6.1 Telekompaniet baserar behandlingen av dina personuppgifter på ett antal lagliga grunder. Dessa beskrivs i det här avsnittet.
6.2 Vi behandlar bland annat dina personuppgifter för att kunna fullgöra avtalet med dig som representant för kund, så som för att genomföra bokningar, köp och för att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som Kund, såsom förenklad administration och orderhistorik. Med stöd av denna lagliga grund behandlar vi även uppgifter dig som Kund, såsom dina inköp, ditt beteende på vår hemsida, din interaktion med Telekompaniet samt ditt intresse av våra erbjudanden och produkter för att kunna fullgöra vårt åtagande att tillhandahålla dig personliga erbjudanden.
6.3 En del av den behandling av personuppgifter som vi utför baserar sig på en så kallad intresseavvägning. Detta gäller exempelvis den behandling vi utför för att kunna skicka erbjudanden till dig om våra varor och tjänster samt för att göra en begränsad segmentering av kunder, t.ex. baserat på tjänster ni använder från oss och närliggande tjänster ni inte använder men som skulle kunna vara till er nytta. Telekompaniet behandlar inte känsliga personuppgifter med stöd av en intresseavvägning och utför ingen behandling som utgör profilering med stöd av en intresseavvägning.
6.4 I vissa fall kan Telekompaniet ha en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter. Detta gäller till exempel för den behandling av personuppgifter som vi utför för att kunna uppfylla bokföringslagens krav.
7. Sammanställning av vår personuppgiftsbehandling
Ändamål | Rättslig grund | Kategorier av personuppgifter | Lagringstid |
---|---|---|---|
För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster samt tillhandahålla support |
Fullföljande av avtal om köp (avtalsvillkor) |
|
Två år efter att du senast varit aktiv hos Telekompaniet, till exempel genom att handla hos oss eller kontakta vår kundtjänst |
För att försäkra oss om att lagkrav efterlevs, såsom bokföringslagen |
Rättslig förpliktelse |
|
Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag |
För att marknadsföra Telekompaniet och våra samarbetspartners eller koncernbolags varor och tjänster genom post, e-post och telefon |
Intresseavvägning |
|
Två år efter att du senast varit aktiv hos Telekompaniet, till exempel genom att handla hos oss eller kontakta vår kundtjänst |
För att administrera ditt kontoinnehav, ge dig möjlighet att få individanpassade erbjudanden samt möjliggöra riktad kommunikation via post, e-post eller telefon |
Fullföljande av avtalsvillkor |
|
Så länge du är avtalskund |
8. Profilering
8.1 Telekompaniet kan behandla dina personuppgifter genom profilering om du är Kund. Om du är Kund analyseras information om hur du använder vår webb, om vilka av våra varor, tjänster och erbjudanden du varit intresserad av, vilka av våra nyhetsbrev du interagerat med och vilka av våra event du anmält dig till, uppgifter om dina inköp och information om ditt kontoinnehav för att tillhandahålla dig erbjudanden som vi tror passar dig och för att bjuda in dig till event vi tror att du skulle vilja gå på.
8.2 Du kan närsomhelst invända mot behandling av personuppgifter genom profilering. Detta gör du genom att ringa Telekompaniets kundtjänst eller genom att maila nyfiken@telekompaniet.se. När Telekompaniet har mottagit din skriftliga anmälan kommer Telekompaniet att upphöra med att behandla dina personuppgifter för detta ändamål.
9. Hur länge sparar vi uppgifter om dig?
9.1 Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Telekompaniet kan komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att följa lagkrav eller för att bevaka Telekompaniets rättsliga intressen, t.ex. om det pågår en juridisk process.
9.2 9.2 Telekompaniet sparar uppgifter om kunder i högst 24 månader efter det att kunden senast genomfört ett köp eller på annat sätt integrerat med Telekompaniet.
9.3 Telekompaniet sparar uppgifter om Kund så länge Kund är aktiv.
10. Vem lämnar vi ut personuppgifter till?
10.1 Telekompaniet kan komma att lämna ut dina uppgifter till tredje part, såsom till Telekompaniets koncernbolag. Telekompaniet kan även komma att lämna ut dina uppgifter till företag som tillhandahåller tjänster för adressuppdateringar för att säkerställa att vi har rätt adressuppgifter till dig.
10.2 Tredje part som Telekompaniet lämnar ut information till eller på annat sätt tillhandahåller information om er som Kund får endast använda informationen i syfte att sälja och marknadsföra Telekompaniets och Telekompaniets koncernbolags tjänster och produkter eller i syfte att leverera tjänster med anknytning till Telekompaniets avtal med dig som kund. Om du har valt att teckna en försäkring med oss kan personuppgifter även komma att lämnas ut till försäkringsbolag. Om du ansöker om en kredit vid köp av en vara eller tjänst kan dina uppgifter komma att lämnas ut till kreditupplysningsföretag.
10.3 Personuppgifter kan vidare komma att lämnas ut av Telekompaniet om det är nödvändigt för att följa gällande lagkrav eller krav från myndigheter, för att tillvarata Telekompaniets rättsliga intressen eller för att upptäcka, förebygga eller uppmärksamma bedrägerier och andra säkerhets- eller tekniska problem.
10.4 Telekompaniet kommer inte överföra dina personuppgifter till land utanför EU/EES.
10.5 Vi kommer inte att sälja dina personuppgifter till tredje part.
11. Ändring av integritetspolicy
11.1 Telekompaniet har rätt att när som helst ändra Integritetspolicyn. Telekompaniet kommer att med rimligt varsel underrätta dig vid ändringar av Integritetspolicyn. Om du inte godtar ändringarna har du rätt att säga upp avtalet med Telekompaniet innan den ändrade Integritetspolicyn träder ikraft. Du säger upp avtalet genom att kontakta Telekompaniet skriftligen till support@telekompaniet.se.
12. Skyddet av dina personuppgifter
Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Telekompaniet har därför vidtagit de säkerhetsåtgärder som behövs för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering. Exempelvis sparas alla uppgifter om kunder i en databas som är skyddad genom behörighetsstyrning och brandvägg.
13. Dina rättigheter
13.1 Telekompaniet ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.
13.2 Telekompaniet kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, avidentifiera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande.
13.3 Du har rätt att av begära
- Tillgång till dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära ett registerutdrag över den behandling som vi genomför avseende dina personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de personuppgifter som behandlas. Du har rätt att en gång per kalenderår, genom en skriftligt undertecknad ansökan, kostnadsfritt erhålla ett registerutdrag från om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare uppgifterna har lämnats eller ska lämnas ut. Du har även rätt att i registerutdraget få information om var uppgifterna har hämtats ifrån om personuppgifterna inte har samlats in från dig, förekomsten av automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering) samt den förutsedda period under vilken uppgifterna kommer att lagras eller kriterierna som används för att fastställa denna period. Du har vidare rätt att i registerutdraget få information om dina övriga rättigheter som anges i denna punkt.
- Rättelse av dina personuppgifter. Vi kommer på din begäran att så snabbt som möjligt rätta de felaktiga eller ofullständiga uppgifter vi behandlar om dig.
- Radering av dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen.
- Begränsning av behandling. Det innebär att dina personuppgifter markeras så att de endast får behandlas för vissa avgränsade ändamål. Du kan bland annat begära begränsning när du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse enligt punkt 12.3 b). Under tiden uppgifternas korrekthet utreds kommer behandlingen av dem att begränsas.
13.4 Telekompaniet kommer att underrätta varje mottagare till vilken personuppgifterna har lämnats ut enligt punkten 10 ovan om eventuella rättelser eller radering av uppgifter samt begränsning av behandling av uppgifter.
13.5 Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att under vissa förutsättningar få ut och överföra dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format till en annan personuppgiftsansvarig.
13.6 Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning. Om du invänder mot sådan behandling kommer vi enbart att fortsätta behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen.
13.7 Om du inte vill att behandlar dina personuppgifter för direkt marknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling genom att skicka ett mail till nyfiken@telekompaniet.se. När har vi mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.
13.8 Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.
14. Cookies
När du besöker vår hemsida använder vi cookies, du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår cookiepolicy.
15. Kontaktinformation
15.1 Begära registerutdrag
Så här kan du skriva:
Till: Svenska Telekompaniet Support AB
Härmed ansöker jag om information enligt 26 § personuppgiftslagen.
...........................................................................
(Ort och datum)
..........................................................................
(Namnteckning)
.........................................................................
(Namnförtydligande, personnummer och adress.)
OBS! Du måste skicka in din begäran skriftligen eftersom den ska innehålla din namnteckning, postadress finner du nedan.
[Lagstödet för denna rättighet med registerutdrag finner du i 26 § personuppgiftslagen.]
15.2 Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om denna Integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter. Vår kontaktinformation hittar du nedan och ansvaras av LGS. (Telekompaniet local security group)
SVENSKA TELEKOMPANIET SUPPORT AB
Industrivägen 1
171 48 Solna
08-58777000
nyfiken@telekompaniet.se