Varför byta till molnväxel?

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Det finns ett fåtal anledningar att ha en egen telefonväxel. Den första anledningen jag kommer på är om du har många anknytningar. Säg exempelvis ett hotell med hundratals rum eller ett stort företag med hundratals kontorsanvändare som inte behöver mobiltelefon. Så framöver förutsätter jag att du inte tillhör den kategorin.

Vi börjar med att zooma ut lite. Världen blir mindre och mindre. Globaliseringen ökar och konkurrensen ökar därmed. Så fort det kommer en ny funktion i en produkt eller tjänst som blir framgångsrik så finns motsvarande snart hos de närmsta branschkollegorna. Allt det här leder till att de verkliga konkurrensfördelarna till sist blir människorna som arbetar hos dig. Den service de ger till dina kunder och den spetskompetens de bär inom sig. Det här gör att det blir viktigare och viktigare för varje dag att fokusera på sin kärnverksamhet. Att använda sig av den spetskompetens som dina medarbetare besitter. Är du duktiga på att måla så ska du inte lägga tid på att spika =)

Ovan kan ni ju bära med er gällande det mesta i ert företag. Men nu ska vi fokusera på molnväxeln.

7 anledningar att byta till molnväxel

Det viktigaste med telefonin är enligt mig varken funktion eller pris. Utan att den inte tar av er arbetstid eller tankeverksamhet. Det bästa är ju om en molnväxel kan frigöra tid, förenkla för er att ge bra kundservice och snabba på er interna kommunikation. Om du vet att hundra utvecklare sitter vecka efter vecka och utvecklar din molnväxel, skulle du känna dig så pass trygg att du istället fokuserade på det du är duktig på? Om din molnväxel kostade någonstans mellan Telia och Tele2, skulle du känna att du inte behöver lägga tid på en ny upphandling då? Om du inte har bindningstid borde ju leverantören själv förstå att de behöver utveckla molnväxeln och konstant hålla sig rätt i pris? Troligtvis är svaret ja på de frågorna. Och där har du svaret på ursprungliga frågan. 

En molnväxel till ett rimligt pris utan bindningstid ger dig tid och energi att fokusera på din kärnverksamhet och det du är duktig på.

Är du mer av en konkret personlighetstyp där du inte känner dig mätt och belåten så byter vi fot och stå på och fokuserar nu mer på funktioner.

Ett av de vanligaste missförstånden är att en molnväxel bara fungerar i mobiltelefoner. Sanningen är att du kan ringa och svara med:

  • Mobiltelefon (Android/iOS/dum-telefon)
  • Dator (MAC/PC/Chromebook)
  • Trådlös telefon (DECT)
  • Fast skrivbordstelefon

Vilken enhet du bör använda handlar om vad du tycker om och vad som passar ditt arbetssätt. Det är ingen större prisskillnad. Kanske är det billigast att ringa från just en dator, men det beror ju mer på att du redan betalat för datorn och bara behöver ladda ner en gratis softphone. Har du redan en mobiltelefon och ett mobilabonnemang är det nog det billigaste alternativet.

En stor del av telefonsamtalen som görs är inom företaget Med en molnväxel så ser du direkt om någon pratar i telefon eller sitter i möte och kan då välja att skicka en chat eller få en pushnotis när kollegan blivit tillgänglig igen. Det här gör att interna samarbeten går snabbare och att ni frigör tid till annat.

telekompaniet-flow-app

Ringer era kunder inte lika ofta till er längre? Hur många skulle vilja chatta med er när de är på er hemsida? Gissa inte på svaret. Lägg till molnväxelns gratischat på er hemsida så får ni se om era kunder värdesätter det eller ej. Som en bonus visar widgeten på er hemsida även ert växelnummer, öppettider samt antal samtal i kö. Och en sista gång, varför inte prova? det kostar inget!

widget-chat

Betalar ni redan för ett mobilabonnemang så kostar det nästan ingenting att lägga till molnväxelfunktionen. 

När du svarar i telefonen blir ju allt oftast bra. Men hur upplever kunden det när du inte gör det? Med en molnväxel får kunden veta att du är upptagen i möte till 15.00 och att de kan trycka 9 för att få prata med någon av dina kollegor.

Vad innebär det att din mobiltelefon får två telefonnummer? Jo, att kollegor och privata samtal alltid kan nå dig medans kunder och samarbetspartners bara når dig när du faktiskt är tillgänglig. När du ringer ut på dagtid visas ditt fastnätsnummer och när du ringer privat på kvällar och helger visas ditt mobilnummer. 2 telefoner i 1. Underbart!

Undrar du vad en molnväxel kostar jämfört med en kundplacerad telefonväxel från Avaya? Nedan har du en enkel priskalkylator där du får en bra uppfattning om priset på en molnväxel och priset för Avaya och direkta funktionsskillnader jämförda.

prisjämförelse

 

Jonathan Littenström

Jonathan Littenström

Jonathan är VD och en av två delägare på Telekompaniet sedan 2010. Ansvarar idag för kundutveckling som består av ett gäng glada Telekompisar som dagligen är i kontakt med våra kunder för att se hur vi kan hjälpa till på fler områden än idag. Jonathan själv gillar att driva affärer som är komplexa på ena eller andra sättet. Så har du något riktigt krångligt på G så sätt honom på prov.