Lösningar

Teknikstrul hos caféer, butiker & restauranger

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Jag stod häromveckan och valde kaffebröd ur en serveringsmonter på ett café i stan. När jag stod och detaljstuderade godsakerna så ser jag en ordentlig kabelhärva med datakablar och modem, och några burkar som jag kan tro vara brandvägg eller switchar ligga och samla damm bakom bullarna

Jag beställde en latte och en kanelbulle till mig själv men som den yrkesskadade inom internet frågade jag om ”det lilla nystanet av teknik” alltid fungerade, så får jag bara en suck till svar.

När jag lite senare frågar efter lösenordet till WIFI, så hjälpte han mig snällt genom att ta min mobil och hjälpa mig skriva in det. ”Tack”

Det var här som fröet till den här lilla berättelsen såddes. Jag/vi har jobbat i två decennier med att rationalisera bort allt teknikstrul från företags data och telemiljöer.

Caféet, lokala butiken eller restaurangen tillhör ett normalt svenskt serviceföretag, 3–20 anställda, med stark fokus på de dagliga tjänsterna till deras gäster för det är där intäkterna kommer.

De restauranger vi har som kunder idag vet inte vad en brandvägg är. Men när vi säger "den där ni behöver starta om när kortterminalen slutat fungera" så vet alla. Det är helt enkelt en pryl som ni inte borde ha. Det ska bara fungera, utan att något ska behöva startas om. Snabbt och fungerande internet utan onödig teknik i era lokaler. Och här kommer också trådlöst nätverk in. Nästan alla har det men ofta dålig kapacitet eller inte täckning i hela lokalen. Och som vanligt, ingen som ansvarar för driften.

Teknik måste finnas men ska rationaliseras till ett minimum av dagligt arbete tillsammans med administration och andra tidstjuvar. (inköp?)

Om du förstår att vi telekompisar kan hjälpa dig bli av med burkar och teknikstrul och vill ha kontakt utan att läsa vidare, ring 08–58777000 eller ange namn och e-adress här.

Som ägare till er verksamhet förstår jag att ni lägger allt fokus på miljö, råvaror och framförallt gästerna.

Och för att komma ifrån teknikstrulet en gång för alla så ska du få några tips vad vi gör.

  • 1 - Ansvar. Vi är de som kan alla tjänster ni har, som ni kan ringa till om nåt är oklart. Ansvaret för underhåll och att allt fungerar ingår i abonnemanget. Men då det är ett abonnemang och alla produkter i juridisk bemärkelse är vår, så tillkommer ju inga kostnader för uppgraderingar, patchningar, tekniker som sitter och debiterar på löptimme. Och i och med att ansvaret är vårt, så ser vi till att vi är lätta att komma i kontakt med, produkterna fungerar utan strul då alla driftstörningarna ju även drabbar våra tekniker. (Nedlagd teknikertid får vi ju inte betalt för och dåligt skötta kunder utan uppsägningstid blir man lätt av med)
  • 2 - Internetförbindelse med fiber med 1000 Mbit/s så alla delar av verksamheten har bandbredd med marginal, nu och i framtid.
  • 3 - Brandväggen ingår och finns hos oss för att säkerställa att den alltid är uppdaterad, hackersäkrad och övervakad. Ni handlar med pengar och kortuppgifter, så säkerheten kan inte tummas på. Det är svårt att hålla en liten Kina-byggt brandvägg som kostat en dollar att tillverka, riktigt säker.
  • 4 - Switch är den enda komponent som så långt levereras till er för den delar internet till kassasystem, datorer, WiFi och eventuellt larm, men den ingår i abonnemanget, även den övervakas av oss.
  • 5 - WiFi måste naturligtvis finnas i minst 2 olika nät. Det första nätet avser ert interna nät, där ni i personalen, från handdatorer, mobiler m.m. kommer åt era gemensamma tjänster i molnet för att kunna ta beställningar och ta betalt. Det andra nätet ”Gästnätverket” kommer med (utan extra kostnad) och kan ge kunderna 100 Mbit/s bandbredd, enkelt lösenord, typ ”Welcome” som kan stå på menyer eller en ännu tydligare plats, och med så många antenner det behövs för att ge de dig bästa internet över personal- och gästutrymmen.
  • 6 - övriga tjänster och produkter ni behöver, såsom koppling till kassasystem, larm, övervakning, porttelefoner hjälper vi er att driftsätta och garantera kommunikationen för.

Testa här om vi har en internetnod i er fastighet, så vi överhuvudtaget kan hjälpa er.

Vi bygger ut fortare i Stockholm än vad hemsidan hinner uppdateras så vi kan även kolla din adress manuellt.

Priserna är fasta och 8 gånger av 10 utan bindning eller uppsägningstid.

Håller dig teknikstrul vaken på nätterna och du vill du veta mer, så hör av dig.

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Björn är Telekompaniets VD. Han har jobbat med telefoni sen 1987 och långsiktighet är hans ideologi. Kärlek och värme finns i allt han gör, och han älskar musik mer än partipolitik.