Lösningar

7 tecken på att du behöver uppgradera till en molnväxel (& 3 varför du inte ska)

Björn Ströberg

Björn Ströberg

De flesta av oss, om inte alla nyttjar någon typ av molnlösning idag. Skickar du ett tweet använder du en molnlösning. Tittar du på Netflix använder du en molnlösning. Spotify… samma sak.

När det kommer till företag och växlar har många omfamnat en molnväxel. Vissa jobbar med att uppgradera till en. Och andra, genom val eller nödvändighet, klarar sig med en hårdvaruväxel.

Läs vidare för att se om det är dags att du kopplar loss sladdarna, släcker ett par blinkande lampor i ditt serverrack och gör flytten till molnet.

#1 Företaget växer

Tillväxt kräver skalbarhet. Framgångsrika företag växer och när du behöver lägga till fler personer så finns det inte plats i ditt nuvarande system.

Om en del av tillväxten beror på att du köper upp andra företag slutar du typiskt med två olika telefonsystem på två olika platser. Det är ineffektivt och en onödig kostnad.

Genom att migrera in alla i samma lösning gör du det enklare att samarbeta och som ett resultat sänker du kostnader.

Uppgradering till en molnväxel kommer att förbereda dig för tillväxt väl in i framtiden, utan begränsning på antal personer som får plats i lösningen, allt du behöver är en bra internetanslutning.

#2 Flera kontor i och utanför Sverige

Det är värt att uppgradera ifall du ska öppna eller har extra kontor. Har du kontor utanför Sverige är det ett enkelt beslut, eftersom det blir gratis att ringa till svenska nummer och att du kan visa ditt svenska nummer oavsett vart i världen du sitter.

Återigen – allt du behöver är en internetanslutning.

New Call-to-action

#3 Du vill jobba mobilt

Det är 2018 så nästan alla företag faller in i den här kategorin. Mobilitet är ett faktum, inte en trendfaktor.

Med en molnbaserad lösning ger du dina kollegor möjlighet att kommunicera när som helst, var som helst och från vilken enhet som helst.

#4 Din teknik är föråldrad

Är din teknik mer än fem år gammal är det dags för pension. Du behöver ett system som är kompatibel och håller jämna steg med dagens IT-lösningar.

En molnbaserad lösning ger dig tillgång till den senaste tekniken utan att du behöver uppgradera. Den är alltid uppdaterad med den senaste versionen. Hela tiden.

Tänk på dina övergripande mål för företaget och fråga dig själv om flexibiliteten som erbjuds med en molnlösning kan hjälpa dig att uppnå mer.

#5 Du vill sänka kostnader

Kostar det varje gång du ska lägga till en anknytning? Betalar du för ett dyrt serviceavtal för att hålla ditt system uppdaterad och i rullning?

Om du vill slippa budgetera för underhålls- och supportkostnader för din hårdvaruväxel är det dags att överväga kostnadsbesparingar som en molnbaserad lösning erbjuder.

Du får förutsägbara månadskostnader för saker du har nytta av och använder.

Inga överraskningar och med en lägre totalkostnad övertid. Och det är enkelt att lägga till och ta bort som du vill.

#6 Du vill förbättra produktiviteten

Om du inte har uppgraderat din hårdvaruväxel de senaste fem åren är chansen stor att den bara innehåller grundläggande funktioner och inte mycket mer.

Du saknar integrationer mot viktiga affärssystem och behöver komplettera med flera olika system för att kunna chatta, hålla konferenser och videosamtal.

Detta slår mot produktiviteten.

Dagens molnbaserade kommunikationslösningar ger dig många användbara funktioner i en enda integrerad lösning för att samarbeta bättre. Det förbättrar produktiviteten och det ökar nöjdheten både hos anställda och kunder.

#7 Du vill undvika en katastrof

I en händelse av oförutsedda omständigheter, som exempelvis ett strömavbrott, blir anslutningen till din telefonväxel alltid drabbad.

Inga ut eller ingående samtal går att göra.

Du tar upp din mobiltelefon för att ringa din leverantör och be om en vidarekoppling på ditt huvudnummer till ditt mobilnummer. Då får du kapaciteten för att ta emot ett inkommande samtal åt gången, men den som står på tur får en upptagen ton och lägger på.

Kanske det slutar med en förlorad affärsmöjlighet.

Du kan skydda din infrastruktur med en molnbaserad molnväxel. Även om det är strömlöst i dina lokaler, så kommer dina integrerade mobilabonnemang i lösningen att fungera. Har du flera kontor så drabbas inte alla kontor.

Med en hårdvaruväxel har du en svag punkt som kan slå ut allt, med en molnlösning är du oberörd.

3 anledningar till att vänta

Trots tydliga fördelar till att uppgradera till en molnväxel är det inte alltid rätt att göra det just nu.

Låt oss gå igenom tre anledningar till varför du inte ska uppgradera – åtminstone inte kortsiktigt.

#1 En helt ny växel

Du har precis fått en ny växel installerad och den är mindre än två år gammal. Du har inte fått ut det fulla värdet för din investering och vill låta hyrperioden löpa ut.

Har du köpt växeln ligger den på intäktssidan och då vill du tillämpa avskrivning.

#2 Du har ett IT-team

Du är ett större företag med ett eget IT-team som sköter om din kundplacerade hårdvaruväxel och du har inte behovet för extra telefonfunktioner förutom signal i luren.

#3 Du vill ha bättre kontroll

Du behöver ha en direkt kontroll över all din IT och telekom. Det kan bero på lagstiftning eller att din verksamhet har unika behov och behöver därför en fullt skräddarsydd lösning.

Sammanfattning

Om du inte har uppgraderat ditt telefonsystem de senaste fem åren, begränsar den gamla tekniken dig och ditt företag att vara så produktiv, mobil, kostnadseffektiv och säker som möjligt.

Tittar vi på alla sju tecken är troligtvis en molnbaserad molnväxel relevant för ditt företag. Och även om du är låst i ett kontrakt just nu, så löper det ut förr eller senare.

Då är jag bara ett mejl eller samtal bort för att hjälpa dig. Hör av dig.

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Björn är Telekompaniets grundare. Han har jobbat med telefoni sen 1987 och långsiktighet är hans ideologi. Kärlek och värme finns i allt han gör, och han älskar musik mer än partipolitik.