Det har varit min naiva tro sedan 2001 då jag började i branschen. Många har försökt och så vitt jag vet har ingen lyckats.

 

Skrivares 50 åriga historia på 30 sekunder

  • Xerox (USA) hade patent och därmed ensamrätt.
  • Japanerna tog över. (Ricoh, Canon, Konica Minolta, Toshiba och häng mig inte om någon kanske råkar vara från Korea)
  • Carl Lamm är störst i Sverige på faxar, frankeringsmaskiner och skrivare.
  • Carl Lamm har en mycket bra säljskola och fostrar morgondagens affärsmän.
  • Gestetner börjar finansiera skrivare på 10 år och blir snabbt framgångsrika samtidigt som de nästan lika snabbt fäller krokben på sig själva.
  • Nästa raket efter Carl Lamm blir Office Management som bygger en helt annan kultur.
  • ITS Nordic tar med sig framgångskonceptet från skrivare till IT och telefonväxlar.

 

Vad är framgångsreceptet?

Duktiga säljare bygger starka relationer med individer som litar på dem och möjliggör finansiella upplägg som i första anblick ser helt okej ut. Men där marginalen kan vara flera hundra procent. Säljares kreativitet motiveras genom höga provisioner där de bästa tjänar flera hundra tusen kronor i månaden. Företagen har den högavlönade och engagerade säljare mellan sig själva och slutkunden och har därför möjlighet till fler kreativa lösningar för att öka lönsamheten.

 

Så här tjänar företagen extra mycket pengar på skrivare

  • Overkligt långa avtal som ex 84 månader
  • Avtal förlängs med en avtalsperiod (ex 84 månader)
  • Serviceintervall 60 000 sidor (ordet serviceintervall betyder egentligen minimidebitering)
  • Trygghetsförsäkring där totala kostnaden blir 30% högre
  • Skrivaruppkopplingsavtal för 50% extra så får du också skriva ut på din kopiator
  • Minimidebitering
  • Scanneravtal 20% extra kostnad för scanning eller klick per sida
  • X öre per klick istället för sida (en sida är minst fyra klick)
  • Du måste köpa toner med 300% marginal för att serviceavtalet ska gälla

 

Telekompaniet är ett supportbolag med begränsad egen försäljning

Vi är 6 personer på support och 1 på sälj. Det är ungefär så vi alltid sett ut och har inga större planer på förändring. Vi har så korta bindningstider som möjligt och så transparant prisbild som möjligt. Istället för att bjuda på gungorna och lura er på karusellerna har vi en hälsosam och låg marginal på allt som faktiskt är en kostnad för oss. Rättvist, enkelt och transparant.

 

Våra tjänster kännetecknas av att de är enkla att starta, ändra och avsluta. Det är tjänster av hög kvalitet som passar de flesta. Om du undrar vad vi menar med det kan vi enkelt säga Telia och Microsoft. Säkert inte alltid bäst, men oftast en jämt hög kvalitet som passar de flesta.

 

Den bästa servicen är ingen service

Den meningen passar bra för molntjänster. Men inte riktigt lika bra på skrivare som är en fysisk pryl som nästintill är skapad för att slitas och gå sönder likt däcken på en bil. Vi känner att vi är så nära som möjligt skrivare som en problemfri tjänst.

 

När maskinen kommer ut är den förkonfigurerad att komma upp på nätet så att vi kan göra de sista inställningarna. Innan tonern är slut så har det skickats en ny toner till er. Ingen kostnad för frakt eller tonern. Ni betalar en låg fast avgift för att vi ska hantera administrationen och vara er single point of contact och sedan en kostnad per sida för service, reservdelar och toner. Ingen minimidebitering eller andra extra kostnader tillkommer.

 

 

Hur unika är Telekompaniets skrivarerbjudande?

Öreskostnad per sida 
Toner och service ihopbakat 
Inga tilläggskostnader 
Fast (publikt) pris på maskin och service 
Möjlighet att hyra utan bindningstid