Förbered dig för Generation Z

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Följande är början på en konversation hämtat från verkligheten och det har återkommit många gånger under min och Telekompaniets historia.

Jag har sett det som en av de roligaste arbetsuppgifterna.

Ungefär så här:

”Hallå grabben!”

" - Jag jobbar med telefoni och datatjänster och vet att du kommer ställa krav på mig om 5–10 år att leverera rätt prylar till det företag du då jobbar på… har du tid att berätta för mig om vilken teknik du använder och skulle vilja ha?"

Det är kul att ställa frågor till killar och tjejer 12–16 år för att de säger precis som det är och förklarar supertydligt både vad de har och tror sig vilja ha i framtiden.

I media definieras oftast dessa unga förmågor som generation Z. Jag kallar dem för ungdomar och använder den benämningen i artikeln.

För mig är det ett enkelt sätt att se in i framtiden och det hjälper mig att veta vilken riktning vi kommer behöva styra Telekompaniets verksamhet. En dag sitter den här unga personen och är ansvarig för teknik och inköp, då är vi Telekompisar förberedda.

Själv var man över 30 när man fick sin första dator och runt 50 med min första smartphone. Dagens yngre skolungdomar, dina nästa kunder, lärde sig att hantera en iPad innan de kunde äta själva.

Om fem år kommer du sannolikt att anställa dessa högt utbildade ungdomar och de kommer inte att ta anställning i ett bolag som ligger efter rent tekniskt.

Utöver nedanstående svar och råd så har de mycket åsikter om appar, spel, nya telefonmodeller och ”wearables”, men det är något som tillverkarna lanserar i sinom tid, så det ämnet låter jag vara här.

Mitt enklaste och viktigaste råd till dig; Se till att inte ligga efter rent tekniskt.

Jag har några konkreta tips till dig som företagare för att morgondagens talanger ska överväga att jobba hos dig.

#1 Mobilitet beyond mobilitet

Den plattform du ska använda för data/telefonkommunikation ska inte vara knuten till en särskild telefon, data, eller behöva VPN-tunnel och speciell hårdvara.

Nästa generationens beslutsfattare vet att en app eller webbadress tillsammans med ett användarnamn och lösen är ingången till deras jobb.

Tro för guds skull inte att en kontorsstol eller ett skrivbord lockar.

Råd 1

Ut i molnet med allt som inte av praktiska orsaker* omöjliggör det. Se till att allt kan utföras från alla möjliga terminaler utan hårddiskar.

Finns det nån terminaltyp som inte stöds, välj annat moln.

* ifrågasätt varför molnet inte funkar? (Kanske en egen server i molnet funkar)

#2 Bandbredd, täckning och datamängd

Denna generation ungdomar har inget tålamod att vänta för väntandets skull. Deras värld ser lite annorlunda ut än för alla oss som är över 30.

De ser osynliga täcknings, - och bandbreddsbubblor, de stoppar ner mobilen om de är tvungna att själva betala för surfet och vet exakt var det finns snabbt WiFi, eller vilka kompisar som har kopparinternet med en halvdålig 1$-router.

De har full koll på vilken operatör som inte funkar på farfars landställe. Och är du farfadern (?), utan starkt nät på landstället(?) ska du inte bli förvånad om barnbarn inte följer med ut…

Råd 2

Öka på bandbredden på företaget tio gånger eller till minst 1000 Mbit/s bandbredd, och förse vartenda skrymsle i företagets lokaler med tillförlitligt och minst 100 Mbit/s WiFi. (Anledningen till 1000 Mbit/s är för att 10 personer fortsättningsvis ska ha 100 Mbit/s var.)

Med dålig access till internet slutar arbetet här och upptas någon annanstans. Följer du inte rådet ovan så kommer deras arbete utföras, men inte på ditt kontor. (Följ råd 1 ovan i så fall)

#3 Utföra arbetet, hitta kunskap och reparera "fel"

Nya appar, program och spel satsar på utseende och enkelhet. Det får bara ta 30 minuter att förstå, annars byter 15 åringen program och klankar på det i sociala medier och forum.

Är det något som hon inte fattar finns kunskap om produkten på nätet, hur det funkar, varför och hur den ska ställas in rätt.

I gymnasium/högskolan lär sig ungdomarna specialämnen och yrken. Allt det finns naturligtvis också på nätet. Det som inte finns på nätet, finns inte.

Råd 3

Dina egna saluhållna produkter och tjänster, och alla dina leverantörers produkter måste finnas på nätet och vara enkla att fatta, och kunna åtgärdas utan att behöva ringa nån tekniker eller säljare.

#4 Samtal

Samtal utförs till folk man tycker om eller på ena eller andra sättet har starkare känslor till.

När jag frågar en ungdom om de kan ringa ett företag eller myndighet, rynkar de på näsan och försöker kolla om jag skämtar. Skolan eller företag behöver man inte ringa till.

När jag frågar om samtalet är det timslånga samtal, mycket är till kompisar medan de gör nåt annat, FaceTime eller appar där mindre kontaktgrupper samlas, Messenger, WhatsApp, Telegram m.fl. (de har de flesta, utom då kanske Facebook)

Samtal utanför den egna bekvämlighetsgruppen är mycket ovanliga om de ens utförs alls och förekommer de, så är de korta, mycket, mycket korta.

De blockerar nummer via en app som har en koppling till molntjänst (Eniro, Truecaller, hitta.se, med flera) så nästa gång de ringer står det "hemligt nummer", eller ännu värre "Företaget bedriver telefonförsäljning" istället för firmanamnet.  Du ser ju själv vad modern "blacklisting" är.

Råd 4

Med vetskapen om att den relation din personal knyter måste vara med starka känslor, så ha stark relation med kunder.

Använder du telefonen till att sälja något, så ta inte första kontakt med telefon, då vartenda nummer är utsatt för att bli blockerat med ursäkten: ”någon försökte sälja något till mig”.

När ungdomarna om fem år ringer, då är det för att det är viktigt.

Inte "viktigt" utan VIKTIGT-VIKTIGT!

Det är viktigt att du förstår det när folk ringer företaget och att rätt person svarar snabbt med rätt attityd och serviceanda. Företagets inringande kunder är, om du kollar på det i din egen statistik säkert 90 % av omsättningen.

Även om de inte behöver, så vill dina kunder tala med företaget för att få beröm för att de fortsätter köpa och vill bli "belönade" eller på annat sätt omhändertagna för att inte byta leverantör till nån kinesisk sajt som säkert är billigare.

Glöm inte de starka känslorna och relationsbyggande som är kopplade till personliga samtalet.

Sammanfattning

Tänk inte som du alltid gjort utan tänk hur enkelt det är att gå nästa generation till mötes, alla tjänster finns ju idag och om du bara ställer in dig och din verksamhet att det är hit vi ska inom fem år så är det mycket enklare.

Om ditt företag erbjuder produkter eller tjänster som till viss del används av skolungdomar så är det en jättebra idé att fråga vad de tycker.

Bilverkstan kan pejla hur de exempelvis ser på bensinbil kontra elbil, hur de upplever cykelverkstan och varför den ena är bättre än den andra och om de köper tillbehör från butik eller över webben.

Kontor, redovisningsbyråer och mjukvaruutvecklare kan kolla om ungdomarna tycker att sammanhållningen på kontoret fortsättningsvis ska lik en skola för vuxna som de ju gör idag, där man löser problem ihop.

Kanske passar det bättre som på högskolan, några ”föreläsningar” sen att lösa uppgifterna på egen hand hemifrån och redovisa färdiga resultat.

För att möta dagens tänk och ungdomars önskade arbetsformer i framtiden, men du ändå vill få arbetsuppgifter utförda, så har arbetsmarknadens parter förhandlat fram olika anställningsformer och inför framtiden bör du snegla lite om standarden ”tillsvidareanställning” verkligen passar dig och din nyanställde, högutbildade medarbetare?

Snabb presentation av de olika anställningsformerna finns här.

När det gäller våra tjänster så matchar de dagens krav på pricken, och ungdomarnas önskemål för framtiden rätt bra redan nu, vi utvecklar tjänsterna och levererar nästan alla utan bindning och uppsägningstid.

Så skulle du välja oss som leverantör/operatör så vet du att:

  1. Du kommer ha en samarbetspartner som utvecklar tjänster i god tid för att möta dina framtida behov.
  2. Vi kan ändra tjänster på dagen i och med att du inte har uppsägningstid eller
  3. Säg upp dina tjänster hos oss, om vi inte möter dig och dina ungdomars önskemål.

(Det sista alternativet är inget som varken du eller jag vill, men… rött kort är rött kort.)

Kontakta mig gärna om du vill veta mer.

Björn Ströberg

Björn Ströberg

Björn är Telekompaniets VD. Han har jobbat med telefoni sen 1987 och långsiktighet är hans ideologi. Kärlek och värme finns i allt han gör, och han älskar musik mer än partipolitik.